Mr. Holmes (2015)

Regie: Bill Condon | 103 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Ian McKellen, Laura Linney, Milo Parker, Hiroyuki Sanada, Hattie Morahan, Patrick Kennedy, Roger Allam, Philip Davis, Frances de la Tour, Charles Maddox, Takako Akashi, Zak Shukor, John Sessions, Michael Culkin

De laatste jaren is het fictieve personage Sherlock Holmes een geliefd onderwerp in films en series. De befaamde speurneus heeft ook in het Engelse ‘Mr. Holmes’ de hoofdrol. Maar hier is hij niet de kloeke held zoals die al zo vaak geportretteerd is. Holmes (Ian McKellen) slijt zijn laatste dagen in een oude, landelijke boerderij. Hij wordt bijgestaan door zijn huishoudster (Laura Linney) en haar nieuwsgierige zoon Roger (Milo Parker). Die hulp is hard nodig, want de oude man tobt met zijn geheugen en zijn gezondheid.

Het besef dat de ouderdom nu echt heeft toegeslagen, doet Holmes pijn. Te meer omdat hij zijn laatste zaak niet meer herinneren kan. Zijn oude vriend Watson heeft het avontuur zoals altijd in boekvorm gepubliceerd, maar Holmes denkt zeker te weten dat er van die versie niks klopt. Met behulp van Roger probeert hij de waarheid omtrent die onopgeloste zaak te achterhalen. Zijn eigen betrokkenheid bij de noodlottige dood van een jonge vrouw blijkt wellicht groter te zijn dan hij had durven hopen.

De twee verhaallijnen, heden en verleden, worden soepel met elkaar versneden. Daar komt nog een plotlijn bij. In zijn kruistocht tegen de ouderdom komt Holmes op het spoor van een speciaal Aziatisch plantje, Chinees peper genaamd. Hij reist ervoor naar Japan, maar ook daar blijkt het verleden zijn littekens achter te hebben gelaten. Het knappe hiervan is dat het karakter van Holmes door deze opbouw steeds meer vorm krijgt. Aanvankelijk toont ‘Mr. Holmes’ een hoofdrolspeler die duidelijk op leeftijd is. Hij kraakt, zucht en chagrijnt er op los. Na verloop van tijd blijkt de man echter steeds meer bagage met zich mee te dragen. Het zorgt ervoor de betrokkenheid bij zijn personage het niveau van simpel medelijden ontstijgt.

Bovendien wordt er een mooi thematisch spel gespeeld met tijd. De balans tussen herinneren en vergeten pakt niet altijd goed uit. Wanneer de valse emotie het wint van de oprechte ratio kunnen momenten uit het verleden makkelijk onopgemerkt blijven. Dat geldt niet alleen persoonlijk voor Holmes, maar ook voor de mens in het algemeen. Zo demonstreert de film vrij tactloos dat wij een gebeurtenis als Hiroshima nooit vergeten mogen. Hoewel meer dan een halve eeuw geleden, mag de ouderdom geen grip krijgen op een ramp die wij door ons eigen toedoen hebben veroorzaakt. De mens zal ten allen tijde moeten blijven herinneren. Fictie speelt daarin een voorname rol.

‘Mr Holmes’ is een mooie toevoeging binnen het werk over Sherlock Holmes. Door de onconventionele benadering is het personage met geheel andere ogen te bezien. Door de opbouw en thematiek krijgt zijn karakter voorts een zeer interessante diepte.

Wouter Los

Bioscooprelease: 16 juli 2015
DVD-release: 24 november 2015