Muay Thai Chaiya – Chaiya (2007)

Regie: Kongkiat Khomsiri | 117 minuten | actie, drama | Acteurs: Akara Amarttayakul, Sonthaya Chitmanee, Don Ferguson, Saengthong Gate-Uthong, Prawit Kittichantheera, Phreeta Kongpetch, David La Haye, Samart Payakarun, Thawatchai Phanpakdee

Thaiboksen in films is hot. Door energieke en interessante thaiboksfilms als ‘Ong-bak’ en ‘Dynamite Warrior’ is gebleken dat deze vechtsport filmisch aantrekkelijk kan zijn. ‘Muay Thai Chaiya’ probeert wat dieper te graven en dramatisch gezien wat veelzijdiger te zijn dan deze films. In die zin heeft de film ook daadwerkelijk wat meer te bieden dat het standaard trap- en beukwerk dat gebruikelijk is in het genre. Dit wordt ook doorgetrokken in de vorm van de film, waarbij de regisseur zich bijvoorbeeld bedient van split-screen, parallelle montage, en verschillend kleurgebruik voor de afzonderlijke verhalen van de film – een grijzig, monochroom kleurenpalet voor de illegale kooigevechten en maffiapraktijken van Piak (Akara Amarttayakul) en Samaw (Sonthaya Chitmanee), en volledige kleuren voor de officiële wedstrijden van Phao. Deze verscheidenheid in inhoud en vorm houdt ‘Muay Thai Chaya’ lange tijd dynamisch en leidt de aandacht af van het feit dat de afzonderlijke verhalen eigenlijk weinig bijzonders te bieden hebben. Maar hun combinatie compenseert gelukkig vrij veel.

Het is ambitieus van regisseur Kongkiat Komesiri om verschillende verhalen naast elkaar te vertellen, maar het is de vraag of nu elk individueel relaas nu wel goed genoeg tot zijn recht komt. Het verhaal van Piak is waarschijnlijk het meest interessant, aangezien er een ontwikkeling in zijn personage zit en hij niet geheel goed of slecht is. Het is verrassend en boeiend om te zien hoe hij zich zal ontwikkelen en of hij de goede keuzes zal maken. Vanwege teleurstellingen in het officiële kickbokscircuit komt hij met verkeerde mensen in contact en wordt hij verleid tot ondergrondse gevechten die goed betalen maar moreel dubieus zijn, helemaal wanneer hij criminele klusjes voor zijn baas moet verrichten. Hij wordt een gangster die mensen moet afmaken om aan het werk te kunnen blijven. Pas wanneer zijn werkzaamheden persoonlijke consequenties krijgen, wordt het echt problematisch voor zijn geweten. Ondertussen moet hij zijn vrouw Sriprai (Phreeta Kongpetch) ook tevreden houden en genoeg liefde geven. Dit wordt lastig wanneer hij ook oog heeft voor een sexy danseres in de club van zijn baas, en zijn werk en gedrag moreel gezien steeds dubieuzer worden. Wat de situatie verder nog enigszins compliceert is dat vriend Phao eerder verliefd was geworden op Sriprai en steeds vanaf de zijkant moet toekijken. Op zich is dit materiaal genoeg voor een dramatisch bevredigende en actievolle film en de aandacht van de kijker wordt best lang volgehouden, maar uiteindelijk worden voornamelijk de gebaande paden gevolgd en zitten er weinig verrassingen in het degelijk geacteerde verhaal. Phao’s succesverhaal is wat minder interessant, maar krijgt wel weer meerwaarde wanneer er overlapping plaatsvindt met het verhaal van Piak, die zijn fouten wil herstellen en in een climactische finale zijn vriend met een zwaard en zijn vechtkwaliteiten te hulp schiet.

‘Muay Thai Chaiya’ is een veelzijdige actiefilm die meer uit zijn concept of gebruikelijke verhaalontwikkeling had kunnen halen. Afgezien van enkele, vooral door de zoete muziek, melodramatisch overkomende momenten, is de film echter een acceptabel en goed gedoseerd actiedrama, wat een verrassend genre is voor de (mede)regisseur van de supergory horrorfilm ‘Art of the Devil 2’. Het is interessant om te zien welke weg regisseur Komesiri nu zal gaan inslaan.