Mud (2012)

Regie: Jeff Nichols | 130 minuten | drama | Acteurs: Matthew McConaughey, Reese Witherspoon, Tye Sheridan, Jacob Lofland, Sam Shepard, Ray McKinnon, Sarah Paulson, Michael Shannon, Joe Don Baker, Paul Sparks, Bonnie Sturdivant, Stuart Greer, John Ward Jr., Kristy Barrington, Johnny Cheek, Kenneth Hill, Michael Abbott Jr.

Het Amerikaanse gezegde “His/my name is mud” is een gezegde wat wordt gebruikt wanneer iemand wat doms heeft gedaan. En laat dat nou toevalligerwijs precies het geval zijn in ‘Mud’, de nieuwe film van regisseur Jeff Nichols.

Sommigen zullen zich de naam Jeff Nichols nog herinneren van het erg sterke ‘Take Shelter’ (2011). Ook in ‘Mud’ is het ‘heartland’ van Amerika de setting, met dit keer in de hoofdrollen Matthew McConaughey en Tye Sheridan, waarbij laatstgenoemde bekend is van zijn debuut in ‘The Tree of Life’ (2011). Net als bij ‘Take Shelter’  neemt Jeff Nichols weer het scenario voor zijn rekening.

Het verhaal focust zich op de jonge Ellis (Tye Sheridan) die samen met zijn beste maat Neckbone (Jacob Lofland) veel tijd doorbrengt in de lokale wildernis van Arkansas. Tijdens een van hun tochten vinden Ellis en Neckbone een boot die vastzit bovenin een boom. Als er na enig onderzoek blijkt dat er iemand de boot gebruikt  als verblijfplaats besluiten de jongens om het maar even zo te laten.

Als ze bij hun eigen boot aankomen ontmoeten ze een morsig type, dat zich voorstelt als Mud (Matthew McConaughey). Mud blijkt degene te zijn die in de boot verblijft en als de jongens hem een gunst verlenen, krijgen zij de boot van hem. De vraag is of deze gunst wel zo onschuldig is als hij lijkt en of Mud zich wel aan de afspraak houdt.

Na hoge ogen te hebben gegooid tijdens het Cannes filmfestival in 2012 heeft het nog lange tijd geduurd voordat ‘Mud’ het Nederlands filmgaand publiek heeft bereikt. Maar wees gerust, na ‘Take Shelter’ (2011) heeft Jeff Nichols wederom een pareltje van een film afgeleverd.
Matthew McConaughey levert na zijn veelgeprezen rol in ‘The Lincoln Lawyer’ (2011) opnieuw een indrukwekkende vertolking, dit keer als de charismatische antiheld Mud. Matthew McConaughey lijkt weer helemaal terug te zijn nadat hij enigszins werd afgeschreven na een aantal mindere films. Ook de rest van de cast (onder andere Reese Witherspoon en Michael Shannon) speelt op een hoog niveau, waarvan de meest welkome verrassing komt van het jonge duo Tye Sheridan en Jacob Lofland.

Tye Sheridan werd al getipt als belofte na zijn rol in ‘The Tree of Life’ (2011) en bekrachtigt deze belofte met een indrukwekkend optreden als Ellis, een jongen die er alles aan doet om zijn geloof in de liefde stand te laten houden. Vooral het acteren zonder tekst heeft de jonge acteur onder de knie. Zowel Tye Sheridan als Jacob Lofland weten hun rol met een bepaalde volwassenheid te vertolken en doen zo als ervaren acteurs aan.

‘Mud’ heeft qua sfeer wel wat weg van de films van The Coen Bros (bekend van onder andere ‘No Country for Old Men’ (2007). Ook Jeff Nichols bewijst een uitstekende verhalenverteller te zijn en elke rol is een toevoeging aan zijn verhaal. De film zal voor sommigen te traag verlopen, vooral na de eerste helft ‘moddert’ het soms nog weleens aan, maar het heftige slotstuk zorgt uiteindelijk  voor de nodige verlichting.

Na het afleveren van twee kritisch geprezen films zal menig filmliefhebber met smacht wachten op het volgende pareltje dat Jeff Nichols zal voorschotelen. Tot die tijd is het heerlijk vertoeven met ‘Mud’.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 15 augustus 2013
DVD- en blu-ray-release: 26 november 2013