Mud and Sand (1922)

Regie: Gilbert Pratt | 40 minuten | komedie, korte film, avontuur, familie | Acteurs: Stan Laurel, Mae Laurel, Julie Leonard, Leona Anderson, Sam Kaufman, Wheeler Dryden

Hoe had de komische film eruit gezien als Laurel & Hardy er niet waren geweest? Het had niet veel gescheeld of het illustere duo was nooit gevormd. Stan Laurel moest de opnames van ‘Mud and Sand’ uit 1922 namelijk bijna met zijn leven bekopen. In een scène waarin hij achterna gezeten wordt door een dolle stier, had hij geen idee dat hij door een echte stier opgejaagd werd. Het dier zat hem op de hielen en zorgde er bijna voor dat Stan het tijdelijke voor het eeuwige had moeten verwisselen. Het incident kreeg overigens nog een staartje… de filmcrew besloot de arme Stan om de tuin te leiden door te beweren dat er geen filmrol in de camera zat toen hij door de stier opgejaagd werd, en dat de scène dus opnieuw geschoten moest worden. Hoe gemeen wil je het hebben!

Stan Laurel maakte aan het begin van de jaren twintig furore met parodieën op populaire films. Zo is ‘Mud and Sand’ een persiflage op ‘Blood and Sand’, eveneens uit 1922, met hét sekssymbool van die tijd, Rudolph Valentino, in de hoofdrol. Die film werd slechts negen weken eerder uitgebracht (om maar aan te geven hoe snel Laurel en producent Broncho Billy Anderson hun films uit de grond stampten). Als je weet dat ‘Mud and Sand’ een parodie is, geeft dat de film absoluut meer waarde. Laurel speelt Rhubarb Vaselino (hoe dik wil je de knipoog hebben? En met de kenmerkende bakkenbaarden bovendien!), die met zijn maatje Sapo meedoet aan een wedstrijdje stierenvechten. Sapo overleeft het niet, maar Rhubarb vloert met een beetje geluk drie stieren en start een nieuwe, lucratieve carrière als matador. Van lokale held groeit hij uit tot een grootheid in het stierenvechten. Hij verhuist naar Madrid, waar hij aanpapt met Filet de Sol (Leona Anderson, echtgenote van Broncho Billy). Geheel tot ongenoegen van zijn vrouw (Mae Laurel, in het echte leven indertijd ook getrouwd met Stan). Als zij erachter komt dat hij met een ander flirt, moet Rhubarb serieus aan de bak: de dodelijkste stier van heel Spanje wacht op hem, in het laatste gevecht van het seizoen.

Voor iedereen die weet wat voor ijdele figuur Rudolph Valentino was, en zeker voor wie ‘Blood and Sand’ gezien heeft, zit ‘Mud and Sand’ barstensvol leuke grappen. Visuele vondsten zijn er genoeg (de stieren die over het hek geworpen worden zijn natuurlijk zo nep als wat, maar het effect is er niet minder om), maar ook tekstueel, in de tekstkaarten, is de film scherp. Uiteraard wordt er flink overdreven, maar dat hoort nu eenmaal in slapstick (en zeker in een slapstickfilm die tegelijkertijd een spoof is op een Hollywood-epos). Stan Laurel toont hier absoluut zijn talent aan, al zou men nog tot 1927 en zijn samenwerking met Oliver Hardy moeten wachten tot het volledig tot wasdom zou komen. De kwaliteit van ‘Mud and Sand’ laat nogal te wensen over (vooral de belichting is erbarmelijk), maar wat wil je ook met een film die al dik negentig (!) jaar oud is en bovendien met een beperkt budget in elkaar is gedraaid. Wie door die slechte beeldkwaliteit heen prikt kan genieten van een vermakelijk filmpje.

‘Mud and Sand’ verschijnt in mei 2013 op DVD (6 DVD-box ‘Laurel & Hardy: De Collectie’).