Mulan (1998)

Regie: Tony Bancroft, Barry Cook | 84 minuten | drama, komedie, animatie, familie, avontuur, musical | Originele stemmencast: Ming-Na Wen, Eddie Murphy, B.D. Wong, Miguel Ferrer, Harvey Fierstein, Freda Foh Shen, June Foray, James Hong, Miriam Margolyes, Pat Morita, Marni Nixon, Soon-Tek Oh, James Shigeta, George Takei, Jerry Tondo, Gedde Watanabe, Donny Osmond, Lea Salonga, Matthew Wilder | Nederlandse stemmencast: Linda Wagenmakers, Stanley Burleson, Carlo Boszhard, Victor van Swaay, Huub Dikstaal, Edward  Reekers, Jon van Eerd, Eric Corton, Bram van der Vlugt, Lia Dorank, Nelly Frijda, Hero Muller, Hans Dagelet, Ton Lutz

‘Mulan’, Disney’s 36e klassieke animatiefilm, is een verhaal vol moed, eer en vaderlandsliefde. Alhoewel de plot van de film niet veel anders is dan eerdere Disney-animaties – het is in feite niet meer dan een ‘coming of age’-drama met hulp van een aantal kleurrijke, komische vrienden in de vorm van dieren – is ‘Mulan’ ook weer van bijzonder hoog  niveau.

In dit prachtige verhaal maken we kennis met een Chinees meisje dat de plaats van haar vader in het Chinese keizerlijke leger inneemt, om zijn toch al zwakke gezondheid te sparen. Ze doet zich voor als man en krijgt daarbij de hulp van een draakje, Mushu genaamd en een gelukskrekel Cric-kee.

Wat opvalt aan ‘Mulan’ is dat er dit keer een sterk, onafhankelijk vrouwelijk karakter in de hoofdrol is. Mulan is geen prinses als Assepoester, Sneeuwwitje, of Ariel. Zelfs Belle, uit ‘Beauty and the Beast’ is, hoewel intelligent en sterk, toch een meisje dat droomt van een beter leven met de perfecte man. Mulan is meer een doener dan een denker, en dat maakt deze Disney-animatie erg uniek. Het feit dat Mulan zich als man voordoet, levert een groot aantal komische situaties op. Zo weet ze zichzelf geen houding te geven als haar collega-soldaten zingen over het meisje van hun dromen, en door haar duik in een vijver bevindt ze zich in een benarde positie, wanneer het hele leger dezelfde vijver ontdekt voor een zwem- en badpartijtje. De film kent naast een flinke dosis humor ook voldoende spanning. De scènes waarin Mulan het opneemt tegen de Hunnen zijn adembenemend en spectaculair. De romantiek tussen Mulan en Shang is tot een minimum beperkt. Het is een goede keuze dat dit verhaallijntje de film niet overheerst.

Eddy Murphy zet een hilarische rol neer als het draakje Mushu, zijn overspannen, snelle manier van praten is perfect voor dit karakter. Het is een prima oefening geweest voor zijn rol van Donkey in de ‘Shrek’ serie, waar hij dit kunstje in een verbeterde vorm flikt.

De film wordt vrolijk afgesloten met ‘True to your heart’ van Stevie Wonder, en hiermee is de boodschap van ‘Mulan’ in vier woorden samengevat. Het is alleen jammer dat er geen originele Chinese muziek in de film te horen is.

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 3 december 1998
Blu-ray-release: 20 maart 2013