Mulan II (2004)

Regie: Darrell Rooney, Lynne Southerland | 75 minuten | komedie, animatie, familie, musical | Originele stemmencast: Ming-Na, B.D. Wong, Mark Moseley, Lucy Liu, Harvey Fierstein, Sandra Oh, Gedde Watanabe, Lauren Tom, Jerry Tondo, Pat Morita, George Takei, June Foray, Fredah Foh Shen, Soon-Tek Oh, Frank Welker, Jillian Henry, Michelle Kwan

De originele ‘Mulan’ is een échte Disneyklassieker, een sterk verhaal, met een grote hoeveelheid humor, spanning, mooie muziek en prachtige animaties. Omdat er tegenwoordig op elke Disneyklassieker minimaal één vervolg schijnt te moeten komen, en het einde van ‘Mulan’ nog genoeg ruimte overlaat om de levens van Mulan en haar geliefde Shang verder te beschrijven, zijn Roger S.H. Schulman (‘Shrek’, ‘The Jungle Book 2’), Michael Lucker en Chris Parker (beiden alleen bekend van ‘Vampire in Brooklyn’) in de pen geklommen om de kijkers een nieuw Mulan avontuur voor te schotelen. Uiteraard mag Mushu, het komische draakje, dat in de eerste ‘Mulan’ ieders hart steelt, niet ontbreken.

‘Mulan II’ gaat verder waar ‘Mulan’ eindigde, er zit geen huwelijkreis of andere gebeurtenis tussen beide films, zoals bijvoorbeeld bij ‘Cinderella II: Dreams Come True’. Sterker nog, Mulan moet nog ten huwelijk gevraagd worden. Dat dit vrij snel aan het begin van de film komt, is geen verrassing. Mulan en Shang zijn dolgelukkig samen, en Mushu geniet van zijn nieuwverworven status als Mulan’s beschermheer. Dit laatste duurt echter niet lang, als Mushu er achter komt dat zodra Mulan met Shang trouwt, de familie van Shang haar een nieuwe beschermheer zal leveren. Vanaf dat moment doet Mushu er alles aan om het stel uit elkaar te drijven. Dit levert een aantal grappige situaties op, maar uiteraard hebben zijn acties niet het gewenste effect. De stem van Mushu wordt in ‘Mulan II’ helaas niet ingesproken door Eddy Murphy, maar Mark Moseley levert ook prima werk. Zijn stem is bijna niet te onderscheiden van die van Eddy Murphy.

Een aantal scènes zijn slaapverwekkend, zoals de scène waarin Mulan de kinderen uit het dorp over yin en yang leert en hen vechttechnieken bijbrengt. Brrr…. een volstrekt overbodige scène, die alleen maar irritatie opwekt. De eerste film zat boordevol actie, hieraan ontbreekt het echter in de opvolger. Verder is het verhaal niet erg spannend, ondanks de (schijnbare) dood van één van de hoofdpersonen. De plot met de drie keizersdochters die geëscorteerd moeten worden door Mulan en Shang én de drie soldaten uit de originele ‘Mulan’ is weinigzeggend en voorspelbaar. Ook de muziek is van een matig niveau, geen van de nummers blijft hangen en spreken niet aan.

Het pleit voor de film dat de gehele originele cast terug is gekeerd, zij het met uitzondering van Eddy Murphy. Ook zijn de animaties wederom erg mooi, deze doen bijna niet onder voor een bioscooprelease van een Disney film. Uiteraard uit het lagere budget zich in iets mindere detaillering van de omgeving en achtergronden, maar toch is ‘Mulan II’ een visueel spektakel. Maar daar is dan ook alles mee gezegd.