Must Love Dogs (2005)

Regie: Gary David Goldberg | 98 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Diane Lane, John Cusack, Elizabeth Perkins, Ali Hillis, Christopher Plummer, Dermot Mulroney, Stockard Channing, Brad William Henke, Julie Ganzalo, Glenn Howerton, Ben Shenkman, Jordana Spiro, Kirk Trutner, Victor Webster, Michael Spound

Het thema van ‘Must Love Dogs’ is erg actueel: mensen die via internet op zoek zijn naar liefde en romantiek. Dat het internet een even handig als misleidend middel is om contacten te leggen moge duidelijk zijn: op het net kan iedereen zich voordoen zoals hij wil. En mensen willen zich natuurlijk vooral mooier en beter voordoen dan ze zijn, als ze de kans krijgen. Een leuk gegeven om een film op te baseren, zoals we al eerder zagen in bijvoorbeeld ‘You’ve Got Mail’.

Helaas is de uitwerking van dit gegeven in dit geval niet zo geslaagd. Op bepaalde momenten is ‘Must Love Dogs’ best geestig, maar echt leuk wil het niet worden. Misschien komt het door de nogal geforceerd overkomende bemoeizucht van Sarahs familie met haar liefdesleven. Of doordat de gebeurtenissen niet echt vloeiend in elkaar overlopen. Het ene moment is Sarah nog dolgelukkig met haar nieuwe verovering Bob, en een minuut later voelt ze zich gebruikt en scheldt ze hem de huid vol omdat hij een honkbalwedstrijd van het team dat hij coacht belangrijker vindt dan de hele dag met haar doorbrengen. Het komt allemaal nogal overdreven en hysterisch over. De ‘running gag’ van de slager in de supermarkt die steeds probeert om Sarah familieporties vlees aan te smeren is ook al niet grappig. En waarom zijn alle hoofdrolspelers zo dwangmatig en bijna desperaat bezig met het zoeken naar een relatie? Waarschijnlijk zal het voor veel kijkers moeilijk zijn zich hierin in te leven.

Ironisch is het daarom, dat deze film werkelijk een topcast heeft. Diane Lane, John Cusack, Dermot Mulroney, Stockard Channing, Christopher Plummer en Elizabeth Perkins: allemaal verdienden ze een betere film. Maar van een slecht geschreven verhaal kunnen zelfs topacteurs geen goede film maken.

Regisseur Gary David Goldberg heeft in het verleden met TV-series als ‘Family Ties’ en ‘Spin City’ bewezen dat hij wel degelijk goede komedies kan maken, en het is dan ook een raadsel waarom hij heeft besloten het boek ‘Must Love Dogs’ van Clair Cook te bewerken tot een filmscript.

‘Must Love Dogs’ is een film die je, eventueel met een date, kunt gaan bekijken om te zien hoe je het beter niet kunt aanpakken op liefdesgebied.

Saskia Blokker

Waardering: 1.5