My Big Fat Greek Wedding (2002)

Regie: Joel Zwick | 95 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Nia Vardalos, Michael Constantine, John Corbett, Christina Eleusiniotis, Kaylee Vieira, John Kalangis, Lainie Kazan, Marita Zouravlioff, Sarah Osman, Petra Wildgoose, Melissa Todd, Bess Meisler, Andrea Martin, Louis Mandylor, Gerry Mendicino, Stavroula Logothettis, Constantine Tsapralis, Gia Carides, Joey Fatone, Ian Gomez, Jayne Eastwood, Frank Falcone, Eugene Martel, Joe Persechini, Peter Xynnis, Fiona Reid, Bruce Gray, Anthony Kandiotis, Nick Kutsukos, Peter Tharos, Chrissy Paraskevopoulos, Maria Vacratsis, Kathryn Haggis, Gale Garnett, Charlene Bitzas, Chris Savides, Constantine Vardalos, Scott Khouri, John Tsifliklis, Peter Chalkiopoulos, Peter Gogos, Spiro Milankou, Victor Politis, Jim Rouvas, Arielle Sugarman

Misschien zegt haar naam je niets, maar Nia Vardalos heeft toch echt nominaties voor een Academy Award, een Golden Globe en een Golden Satellite Award op zak. De Canadees-Amerikaanse actrice en scenarioschrijfster van Griekse afkomst werd bekend met de onafhankelijke romantische komedie ‘My Big Fat Greek Wedding’ uit 2002. Voor die tijd was ze al een aantal jaren actief in de film- en televisiewereld, maar zonder al te veel impact. Dat veranderde plotsklaps toen ‘My Big Fat Greek Wedding’, waarin ze zowel het scenario als de hoofdrol voor haar rekening nam, een onverwacht succes werd. De film was gemaakt met een budget van slechts vijf miljoen dollar, maar genereerde uiteindelijk wereldwijd liefst 350 miljoen! Vardalos baseerde het verhaal op de solotoneelvoorstelling die ze in de jaren ervoor met succes opvoerde in de VS, waarin ze uitgebreid en op hilarische wijze beschreef in hoeverre haar Griekse achtergrond, en de stereotypen die daarbij horen, haar leven bepalen. Het succes van ‘My Big Fat Greek Wedding’ smaakte naar meer en Vardalos kreeg toestemming om de belevenissen van hoofdrolspeelster Toula Portakolos voort te zetten in een televisieserie genaamd “My Big Fat Greek Life”. De serie werd niettemin na slechts zeven afleveringen stopgezet vanwege tegenvallende kijkcijfers.

‘My Big Fat Greek Wedding’ – overigens geproduceerd door acteursechtpaar Tom Hanks en Rita Wilson – speelt zich af in Chicago. Dertiger Toula (Nia Vardalos) is niet bepaald gelukkig; ze zit nogal onder de plak bij haar overheersende familie en ziet geen mogelijkheid haar vleugels uit te slaan. Haar geld verdient ze met een miserabel baantje in het restaurant van haar familie, waar ze droomt van een leuke man met wie ze de wijde wereld in kan trekken. Op een dag komt haar droomman als klant in het restaurant. Hij heet Ian Miller (John Corbett) en lijkt haar ook wel te zien zitten. Van de ene op de andere dag trekt Toula de stoute schoenen aan. Ze gunt zichzelf een make-over, neemt ontslag en schrijft zich in bij de plaatselijke universiteit. Daarnaast gaat ze aan de slag bij een reisbureautje. Als ze Ian opnieuw tegenkomt worden ze verliefd. Toula probeert wanhopig om haar relatie geheim te houden voor haar bemoeizuchtige familie. Dat lukt redelijk, tot haar vader Gus  (Michael Constantine) erachter komt dat ze het heeft aangelegd met een man zonder Griekse roots, die ook nog eens vegetariër is! Ook Ians aartsconservatieve en emotieloze ouders (Fiona Reid en Bruce Gray) blijken niet gelukkig met de keuze van hun zoon. Maar een huwelijk gaat er komen, zeker wanneer Gus overstag gaat en besluit dat het geluk van zijn dochter het belangrijkst is. Maar het wordt dan wel een Big Fat Greek Wedding, zoals het een traditionele Griekse familie betaamt!

De ongemakken van een relatie tussen twee mensen uit twee totaal verschillende werelden; we hebben het natuurlijk al vaker gezien. Dat geldt eveneens voor de bemoeizuchtige familie, de traditionele ouders, de onvermurwbare schoonouders en het huwelijk waar zo’n beetje alles wat fout kán gaan, fout gaat. ‘My Big Fat Greek Wedding’ blinkt dan ook niet uit in originaliteit; sterker nog: de clichés stapelen zich op. Het kakelende kippenhok waar Ian in belandt zodra hij eenmaal geaccepteerd is in de familie, de chaos en ongemakkelijkheid die het Toula allemaal bezorgt; natuurlijk voelen we haar schaamte, maar verder dan het niveau van de gemiddelde komedieserie komt de humor niet. Bij vlagen zien we dat er wel degelijk meer in had gezeten – de net iets te gemene geintjes van Toula’s broer bijvoorbeeld – maar die momenten blijven tot een minimum beperkt. Nia Vardalos overtuigt als muurbloempje (haar oneliners aan het begin van de film zijn erg fijn!), maar heeft niet het charisma om de hele film te dragen. Bijrolacteurs als Gia Carides, Lainie Kazan, Andrea Martin en Joey Fatone krijgen (te) weinig te doen; alleen Constantine als de goedwillende maar niet altijd even subtiele vader van Toula krijgt de mogelijkheid zich te profileren in zijn rol. Regisseur Joel Zwick (vooral bekend van televisieseries als “Full House” en “Step by Step” filmde oerdegelijk maar saai, waardoor de film in visueel opzicht weinig interessant is. Maar ook al is ‘My Big Fat Greek Wedding’ verre van perfect, de film kijkt met zijn anderhalf uur makkelijk weg en Vardalos zal er niemand mee tegen het zere been stoten.

Bioscooprelease: 14 november 2002
DVD-release: 31 augustus 2016