My Dad’s Six Wives – The Six Wives of Henry Lefay (2009)

Regie: Howard Michael Gould | 95 minuten | drama, komedie | Acteurs: Elisha Cuthbert, Tim Allen, Jenna Elfman, Lindsay Sloane, Andie MacDowell, Paz Vega, Chris Klein, Eric Christian Olsen, Kelli Garner, Jenna Dewan, Edward Herrmann, Larry Miller, S. Epatha Merkerson, Barbara Barrie, Connor Fox, Monica McCarthy, John Farrer, David Gere, T. Anthony Quinn, Klaudia Gajek, Rebecca Guzman, Michael Kelly, Peter Kybart

Begrafenissen en crematies zijn natuurlijk niet grappig, maar sinds de populaire tv-serie”Six Feet Under” is het taboe om het in een humoristische setting te laten plaatsvinden wel onder de zoden verdwenen. Natuurlijk kan het nog altijd smakeloos, zoals in een van de ordinaire en banale scènes in ‘Scary Movie 3′, waarin een rouwkamer helemaal op zijn kop gezet wordt. In ‘My Dad’s Six Wives’ (origineel uitgebracht als ‘The Six Wives of Henry Lefay’, als spoof op de zes vrouwen van Britse koning Henry VIII) vindt veel van de humor plaats rond een sterfgeval, maar de dunne lijn tussen hilariteit en ongepastheid wordt nauwelijks overschreden. Wellicht helpt het mee dat de kijker vanaf het begin al beseft dat de overledene in kwestie, Henry Lefay dus, helemaal niet dood is.

Je zult maar zo’n pa hebben: Barbara Lefay (Elisha Cuthbert) kan de huwelijken van haar vader (Tim Allen) nauwelijks meer bijbenen. Haar moeder (Andie MacDowell) was zijn eerste, daarna volgden Ophelia (Jenna Elfman), Veronica (Paz Vega), Ophelia weer, en nu is hij al weer enige tijd getrouwd met Autumn (Lindsay Sloane), die even oud is als Barbara. De stroom stiefmoeders houdt voorlopig nog niet op, want tijdens het laatste bezoekje van Barbara aan haar vader liet hij haar al weten weer een nieuwe verloofde te hebben, Sarah Jane (Jenna Dewan), op wie Barbara als tiener nog gepast heeft… Wanneer Barbara bericht krijgt dat haar vader bij een parasailingongeluk in Mexico om het leven is gekomen, keert ze naar zijn huis terug om Autumn te helpen met de voorbereidingen voor de begrafenis. De exen hebben echter allemaal zo hun eigen ideeën over hoe Henry graag ter aarde besteld wil worden. Lukt het Barbara om haar hoofd koel te houden en ondanks het verdriet dat ze om haar overleden vader heeft de boel in goede banen te leiden?

‘My Dad’s Six Wives’ heeft een sterke cast, die met zichtbaar plezier aan deze drama/komedie hebben gewerkt. Vooral Jenna Elfman schittert als de maffe Ophelia, die op geheel eigenzinnige wijze haar zin door wil drijven en ondertussen nog probeert Barbara’s vriendje Lloyd (Eric Christian Olsen) te verleiden. Want natuurlijk heeft Barbara ondanks het feit dat zij tussen al deze overspannen ex-echtgenotes als meest volwassen overkomt, zelf ook een gigantisch complex, waardoor ze zich niet durft te binden. De vraag is welke rol haar ex-vriendje Stevie (Chris Klein) daarbij gaat spelen…

Andie MacDowell is mooi en bescheiden in haar moederrol, de altijd betrouwbare Paz Vega krijgt net iets te weinig te doen en Tim Allen is als een rustigere versie van zichzelf; een verademing dus. Elisha Cuthbert overtuigt als de assertieve, liefhebbende dochter, bij wie op een gegeven moment de stoppen natuurlijk toch doorslaan. Hoewel de film voornamelijk draait om hoe zij met de problemen na haar vaders dood omgaat, is zij niet degene die voor de meeste humor zorgt. De scènes met de incidenteel demente oma (Barbara Barrie) en Jenna Elfman zorgen voor de meeste glimlachen. Verwacht dus geen komedie die je over de grond laat rollen van het lachen!

‘My Dad’s Six Wives’ sleept zich op het eind een beetje voort, maar de uitgezette plotlijntjes worden wel goed uitgewerkt. Howard Michael Gould, niet alleen regisseur maar ook de schrijver van het scenario, slaagt er in om de kijker bij het verhaal te betrekken, door de meeste personages realistisch te houden en ze van achtergrond te voorzien (al houdt het niet over). Op punten is deze produktie voorspelbaar, maar er zit toch ook nog een kleine verrassing in. Gewoon een film die lekker wegkijkt.