My Grandmother’s House – La casa de mi abuela (2005)

Regie: Adan Aliaga | 80 minuten | documentaire | Met: Juan Avila, Marita Fuentes, Elena Pastor, Juan Carlos Pastor, Marina Pastor, Juan Francisco Prados, Sergio Villanueva, Rosa Zornoza

Regisseur Adan Aliaga vond het onderwerp voor zijn documentaire ‘My Grandmother’s House’ dicht bij huis. De oude Marita is de oma van de regisseur en haar kleindochter Marina is Aliaga’s nichtje. Zij wonen in een plaatsje in de buurt van Allicante. Marina is vaak bij haar oma te vinden en zo kon de regisseur een contrastrijke film maken over een uitgebluste oude vrouw en een veel te energiek meisje. Maar is deze film ook interessant voor niet-familieleden?

Het antwoord luidt: eigenlijk niet. Dit komt vooral doordat de beide hoofdpersonen bepaald geen sprankelende persoonlijkheden zijn. Oma is een beetje een zeurkous en kleindochter is een gewoon meisje van zes. Daarbij wil het onderliggend drama ook niet echt boeien. Oma moet het vervallen huis waarin zij al 52 jaar woont inruilen tegen een splinternieuwe woning die van alle gemakken is voorzien. Dat levert voornamelijk een hoop geklaag, gezucht en gesteun op. Halverwege de film trekt zij dan in bij haar zoon en schoondochter maar die episode blijft een beetje in het luchtledige hangen.

Wat deze film dan weer wel de moeite waard maakt zijn de visuals. Regisseur Adan Aliaga trekt nogal wat visuele registers open en dat levert een flitsend gemonteerde en rijk gestileerde beeldenstroom op. Zowel de scènes in de kerk als op het kerkhof zijn de moeite van het bekijken meer dan waard. Daarnaast zijn de getekende openingscredits en hoofdstukaanduidingen best origineel. Deze visuele spielerei kan evenwel niet verhullen dat het de documentaire ontbreekt aan een warm kloppend hart. Hoewel de dames Marina en Marita nu ook weer niet onsympathiek zijn, heb je toch geen moment het idee dat je ze graag zou willen leren kennen. En 80 minuten kijken naar personages die je niets doen, is toch wel een erg lange zit. Daar kunnen zelfs de filmische kwaliteiten van ‘My Grandmother’s House’ niets aan verhelpen.