My Little Eye (2002)

Regie: Marc Evans | 95 minuten | horror, thriller | Acteurs: Sean Cw Johnson, Kris Lemche, Stephen O’Reilly, Laura Regan, Jennifer Sky, Bradley Cooper, Nick Mennell

Terwijl de ‘Big Brother’ hype op z’n piek was, leek het cineast Marc Evans wel een goed plan om een horrorfilm aan het fenomeen te wijden. En geef toe: het is een uitstekende idee. Wie droomde er nu niet heimelijk van dat een van die irritante bewoners uit BB voorgoed het zwijgen op werd gelegd? Nooit meer luisteren naar tergende frases als “effe knuffelen” of het gelach van dat transeksuele leeghoofd aanhoren… Een mooie gedachte, maar helaas kan dat alleen in de film. Wil je vervelende mensen omgelegd zien worden, dan zit er niets anders op dan een horrorfilmpje kijken. En dan is ‘My Little Eye’ niet eens zo’n verkeerde keus.

In ‘My Little Eye’ maak je kennis met vijf jonge mensen die zich vrijwillig hebben opgesloten in een afgelegen landhuis. De groep leeft al zes maanden op elkaars lip. De drie jongens en twee meiden worden dag en nacht gevolgd door camera’s. Als het team nog een week in het huis blijft zitten, verdient het een miljoen dollar. De show is bijna afgelopen en de bewoners verheugen zich al op het geld. Maar als er plots vreemde dingen gebeuren, slaat de paranoia toe: kunnen de bewoners het nog een week volhouden? Als de show voortijdig wordt afgebroken, krijgt niemand zijn geld. De spanning loopt hoog op.

Heb je nooit naar Big Brother of andere realityshows gekeken vanwege de stompzinnigheid ervan of de grofkorrelige beelden die je voorgeschoteld kreeg, dan kun je ‘My Little Eye’ waarschijnlijk niet waarderen. De film gebruikt dezelfde camerahoeken en de personages zijn bijna net zo erg als de echte bewoners. Bijna, want in ‘My Little Eye’ zijn de personages veel tammer dan in real life. Vergeet narcistische zelfgeilers als een Kelly of de leegte in een Ruud, in ‘My Little Eye’ gaat het er iets beschaafder aan toe. Je kijkt naar fletse personages, denk aan de ruziezoeker, de gevoelige jongen en het losbandige meisje. Het botst echter nooit echt tussen de personages. Het duurt dan ook te lang voordat de film echt spannend gaat worden. Als Evans de karakters iets had verscherpt, dan kwam dat de spanning ten goede. Vooral de eerste 45 minuten kabbelt ‘My Little Eye’ iets te braafjes voort.

Tijdens de finale gaat Evans helemaal los. Ondanks het low budget sfeertje van de film, zijn enkele scenes behoorlijk gruwelijk vanwege de realistische uitstraling. Ook enkele plotwendingen zijn goed gevonden. De paranoia die, pas laat in de film, losbarst is effectief en beklemmend uitgewerkt. De acteurs zijn goed te pruimen, al had er meer in hun rollen gezeten.

‘My Little Eye’ is een leuke horrorthriller. Het BB sausje is leuk gevonden, maar veel stelt het niet voor. Dat de steeds verder opgerekte grenzen van het reality tv-genre zich prima lenen voor een parodie, kon je zien in de satirische cultfilm ‘Series 7: The Contender’. In ‘My Little Eye’ wordt het genre enkel gebruikt als spanningsverhogend middel. En spannend is dit filmpje zeker. Wel jammer dat Ruud en Kelly niet in het ‘My Little Eye’ huis zaten…

Bioscooprelease: 12 juni 2003