My Skinny Sister – Min lilla syster (2015)

Regie: Sanna Lenken | 95 minuten | drama | Acteurs: Rebecka Josephson, Amy Diamond, Henrik Norlén, Annika Hallin, Maxim Mehmet, Emelie Strömberg, Ellen Lindbom, Karin de Frumerie, Hugo Wijk, Noam Asseraf, Elisabeth Callejas, Bahador Foladi, Åsa Janson, Julia Marko-Nord, Selma Tångefjord Ryme

Fans van het werk van Ingmar Bergman kennen hem vast nog wel; de Zweedse acteur Erland Josephson. Hij is onder meer te zien in ‘Scènes uit een huwelijk’ (1973), ‘Herfstsonate’ (1978) en ‘Fanny en Alexander’ (1982). Ook met Andrej Tarkovski maakte hij twee films, ‘Nostalghia’ (1983) en ‘Het offer’ (1986). Andere in het oog springende titels waar Josephson, die tevens schouwburgdirecteur, regisseur en schrijver was, in speelde zijn ‘The Unbearable Lightness of Being’ (1988) van Philip Kaufman en ‘Prospero’s Books’ (1991) van Peter Greenaway. Erland overleed in 2012, maar dat de appel niet ver van de boom valt blijkt wel uit het feit dat zijn dochters Charlotta en Fanny allebei ook acteren. En nu blijkt dat ook Erlands kleindochter Rebecka haar opa’s toneelgenen heeft geërfd. Op twaalfjarige leeftijd speelt ze de pannen van het dak in de jeugdfilm ‘My Skinny Sister’ (2015). Met haar kastanjebruine lokken, frisse sproetenkopje en een tikje mollige voorkomen is ze bovendien een meisje dat je direct in je hart sluit.

‘My Skinny Sister’ is losjes gebaseerd op de jeugdjaren van debuterend regisseur Sanna Lenken. De twaalfjarige Stella (Rebecka Josephson) heeft in principe een zorgzame jeugd, ware het niet dat ze thuis duidelijk het onderspit moet delven. Haar oudere zus Katja (Amy Deasismont, in thuisland Zweden beter bekend als tienerpopidool Amy Diamond) is knap, slank, vol zelfvertrouwen en bovenal een getalenteerd kunstschaatsster, om wie het hele gezin lijkt te draaien. Geen wonder dat Stella haar zus adoreert. En niet in de laatste plaats omdat ze dagelijks op de schaatsbaan mag trainen met de knappe (maar veel oudere) Duitse coach Jakob (Maxim Mehmet), op wie Stella heimelijk verliefd is. Door die romantische gevoelens, beginnen ook Stella’s onzekerheden over haar lichaam op te spelen. Katja maakt daar grapjes over, maar eigenlijk heeft zij een veel groter probleem. Uiterlijk mag ze zelfverzekerd overkomen, van binnen is ze zo onzeker dat ze besluit om niet meer te eten. Als ze verplicht met haar zusje en ouders (Annika Hallin en Henrik Norlen) aan tafel moet zitten, spuugt ze datgene dat ze binnen heeft gekregen later weer uit. Ondertussen traint ze zich suf. Dat kan natuurlijk niet goed gaan…

Het is Stella die het eerst in de gaten heeft dat het niet goed gaat met Katja. Hun ouders zijn zo met zichzelf bezig, dat ze geen idee hebben dat hun oudste dochter hun jongste vervolgens chanteert, om er zo voor te zorgen dat haar geheim niet uitkomt.

‘My Skinny Sister’ is grotendeels gefilmd op ooghoogte van Stella, zodat we de wereld inderdaad door haar ogen zien. Soms staat ze niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk in de schaduw van anderen. Het camerawerk is onrustig en levendig, wat het realiteitsgevoel ten goede komt. Rebecka Josephson draagt de film met verve. Naar verluidt ontdekte regisseur Lenken het pittige meisje pas een maand voordat met de opnames werd begonnen, maar Josephson is een natuurtalent. Niet verwonderlijk als je weet uit welke familie ze komt. Ze is realistisch, charismatisch en een feest om naar te kijken. Naast Josephson levert ook popsterrertje Deasismont een knappe prestatie, door het verwende tienerkoninginnetje met issues tóch sympathiek te maken.

Zoals wel vaker in jeugdfilms zijn de volwassen rollen minder goed uitgewerkt, omdat de focus echt ligt op de kinderen. Echt voordelig komen de vader en moeder van de zusjes er daardoor niet uit; eerst omdat ze Stella bij vlagen negeren en Katja juist de hemel in prijzen, later omdat ze totaal niet in de gaten hebben met welke heftige problemen hun dochter worstelt, en weer later omdat ze daar niet echt op de juiste manier mee omgaan. Het onderstreept nog maar eens dat dit echt Rebecka Josephsons film is. Zo jong en klein als ze is, speelt ze alles en iedereen naar huis en zet ze deze verder heel degelijke film compleet naar haar hand.

Bioscooprelease: 25 augustus 2016