My Summer of Love (2004)

Regie: Pawel Pawlikowski | 86 minuten | drama, romantiek, avontuur | Acteurs: Natalie Press, Emily Blunt, Paddy Considine, Dean Andrews

Verveling tijdens een zomervakantie drijft twee scholieren in elkaars armen en tot het doen van desastreuze handelingen. De afwezigheid van hun ouders en aanwezigheid van een goede dosis fantasie blijkt hen net iets teveel vrijheid te geven. Het verhaal, dat gebaseerd is op het gelijknamige boek van Helen Cross, is door Pawlikowski zeer treffend neergezet.

De traagheid waarmee zomers voorbij kunnen trekken vertolkt Pawlikowski zeer mooi met het lamlendig rondhangen van de meisjes op weiden en de kleine schijnbaar onzinnige acties die zij ondernemen. Terwijl Tamsin en Mona zich verwonderen over elkaars werelden waarin zij leven, introduceren ze elkaar om beurten in een voor hen nieuwe situatie. Dat levert grappige scènes op die later in de film voornamelijk omslaan in naargeestige confrontaties.

Pawlikowski weet goed in de huid van de twee jongeren te kruipen en de actrices, Natalie Press (Mona) en Emily Blunt (Tamsin) zetten in navolging hierop twee zeer geloofwaardige karakters neer. De samenwerking tussen de drie hoofdrolspelers was van vitaal belang. Acht maanden duurde het voor Pawlikowski de juiste hoofdrolspelers bij elkaar had gevonden. Paddy Considine had hij al snel aangetrokken. Wegens de succesvolle samenwerking met hem in Pawlikowski’s laatste film ‘Last Resort’, koos Pawel er voor de rol van Phil speciaal voor hem te schrijven. Phil moest zorgen voor een extra spanningsveld tussen de twee tienerliefdes om zo hun liefde en zijn geloof te kunnen testen. Het idee voor dit karakter bedacht Pawlikowski, die voornamelijk documentaires maakt, tijdens een van zijn laatst gemaakte documentaire over ‘reborn christianity’.

Het samenbrengen van de twee actrices duurde langer, omdat Pawlikowski in eerste instantie onder onervaren schoolmeisjes zocht door vele scholen langs te gaan, maar later inzag dat voor deze rollen echte actrices nodig waren. Zeker met het oog op de ietwat seksuele relatie tussen de twee meiden. Maar ondanks dit gegeven heeft de film geen lesbisch georiënteerde ondertoon. Er wordt niet de indruk gewekt dat de meisjes geschokt uit de kast komen.

Opvallend zijn de mooie landschappen die door Pawlikoski zelf uiterst gericht gekozen zijn en die het geheel soms een wonderlijke, soms een troosteloze uitstraling geeft. De schoonheid van de jeugd wordt ook duidelijk uitgelicht door de camera, wat mooie plaatjes oplevert. Maar niets is zoals het zich voordoet. Intermenselijke verhoudingen kunnen soms vreemd liggen. Het ontluisterende einde zorgt dan ook voor de nodige woede. Alles bij elkaar een indrukwekkende film met een goed opgebouwd verhaal.

Saskia Bruins

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 21 april 2005