Na putu – On the Path (2010)

Regie: Jasmila Zbanic | 100 minuten | drama | Acteurs: Zrinka Cvitesic, Leon Lucev, Ermin Bravo, Mirjana Karanovic, Marija Kohn, Nina Violic, Sebastian Cavazza, Jasna Beri, Izudin Bajrovic, Jasna Zalica, Luna Mijovic, Vanessa Glodjo, Alban Ukaj, Faik Mesic, Mirvad Kuric

‘Na putu’ is de tweede film van regisseuse Jasmila Žbanić. In 2006 won zij met haar eerste film ‘Grbavica’, beter bekend als ‘Sarajevo, My Love’, de Gouden Beer op het filmfestival van Berlijn, alsmede nog een flink aantal prijzen. ‘Na putu’ werd tevens genomineerd voor een Gouden Beer tijden het Berlijnse filmfestival van 2010. Hiermee krijgt Žbanić de reputatie als een van de beste regisseurs van de Balkan. De titel van de film wordt in het Engels vertaald als ‘On the Path’, maar is in Bosnië tevens een uitdrukking als een vrouw zwanger is.

De film speelt zich af in Sarajevo, Bosnië. We maken kennis met Amar en Luna. Luna is werkzaam als stewardess en haar vriend Amar werkt op de luchtverkeerstoren. Als Amar wordt betrapt met een scheut van het een of ander in zijn koffie, wordt hij ontslagen. Hij moet in therapie om aan zijn problemen te werken. De praatgroep waarin hij terechtkomt bevalt hem niet dus moet hij op zoek naar een nieuwe baan.

Bij een uitzonderlijk toeval komt Amar een oude vriend uit het leger tegen. Hij botst per ongeluk met zijn auto tegen de zijne, dat kan bijna geen toeval zijn. De vriend behoort tot de “Wahhabi”, een zeer conservatieve moslimgroepering. Ze besluiten elkaar weer op te zoeken en hij vertelt Amar over zijn redding door de moskee na de oorlog. Hij biedt Amar een baan op het zomerkamp van de Wahhabi, kilometers ver van hun woonplaats. Amar neemt de baan aan en laat Luna achter in Sarajevo. Als Amar terugkeert, valt pas op in hoeverre hij verandert is en hoe groot de kloof tussen de twee geliefden geworden is.

Het acteerwerk is subliem, van zowel de hoofdpersonages als de overige cast. De film laat het leven zien van mensen in Bosnië, die proberen verder te leven na een vreselijke oorlog. Als je de geliefden ziet, samen in bed, tijdens het uitgaan of aan het werk, gaat het best goed. Het land ziet eruit alsof het in wederopbouw is, maar onder de oppervlakte van het alledaagse liggen nog steeds diepe oorlogswonden. Een oorzaak kan zoveel verschillende gevolgen hebben, wanneer weet je of de op de juiste weg bent? ‘Na putu’ gaat op een zeer intelligente, maar vooral indringende manier om met deze kwestie. Het is een film over oorlog, maar vooral over liefde, want dat kan ons redden.

Grietje de Heer

Bioscooprelease: 10 maart 2011