Narc (2002)

Regie: Joe Carnahan | 101 minuten | drama, misdaad, thriller | Acteurs: Jason Patric, Ray Liotta, Busta Rhymes, Alan Van Sprang, Krista Bridges, Anne Openshaw, Thomas Patrice, Booth Savage, Chi McBride, Lloyd Adams

‘Narc’ is een film die gaat over undercover politie-agenten, één van de moeilijkste richtingen van het beroep. Niet alleen worden zij onderworpen aan de verslavende werking van drugs – want als je zelf niet gebruikt, hoe kun je de dealers dan overtuigen dat je één van hen bent? – ook hun familie heeft te lijden van het zware werk van hun dierbaren. Dan is er ook nog de angst om per ongeluk neergeschoten te worden door een collega die wel overtuigd is een crimineel voor zijn loop te hebben. Genoeg stof dus voor een interessante film.

De film is geïnspireerd op de documentaire ‘The Thin Blue Line’. In deze documentaire wordt een soortgelijk verhaal getoond dat zich in 1976 in Dallas afspeelde. In eerste instantie maakte Joe Carnahan een korte film ‘Gun Point’ getiteld. Deze film uit 1994 bleek achteraf volgens eigen zeggen niet goed genoeg. Joe Carnahan heeft daarna deze speelfilm gemaakt, waarvoor hij het script zelf schreef.

Het gaat hier niet om een doorsnee politiefilm. De hoofdrolspelers Ray Liotta en Jason Patric hebben dit perfect aangevoeld. Vooral Ray Liotta, die voor de rol van Henry Oak bijna vijftien kilo aankwam, schittert op het witte doek. Misschien is dit wel zijn beste rol na zijn fantastische optreden als Henry Hill in ‘Goodfellas’. Als Henry Oak is hij obsessief, met ogen die ijs kunnen laten smelten, bijna maniakaal, op zoek naar de moordenaar van zijn partner, tevens beste vriend, die net als Nick Tellis, een tijd undercover heeft gewerkt.

De film wordt vaak vergeleken met ‘Training Day’, maar ‘Narc’ komt dichter bij de realiteit. De film is rauwer en maakt daardoor veel meer indruk. Bij ‘Training Day’ zijn de commerciële belangen groter waardoor de film is gepolijst en geromantiseerd en daardoor eigenlijk meer een actiefilm is voor het grote publiek. ‘Narc’ neigt meer naar een documentaire en zal daardoor helaas het grote publiek niet bereiken. Liefhebbers van politiefilms moeten deze film zeker gaan kijken.

Lodi Meijer