Neon Evangelion Genesis – Shin Seiki Evangelion (1995)

Regie: Hideaki Anno | 624 minuten | actie, drama, animatie, science fiction | Acteurs: Spike Spencer, Amanda Winn, Allison Keith, Tiffany Grant, Sue Ulu, Aaron Krohn, Laura Chapman, Joe Pisano, Kurt Stoll, Carol Amerson, Tristan MacAvery

‘Neon Evangelion Genesis’ is een ambitieuze serie van de Japanse animatiestudio GAINAX. De makers van de serie hebben op organische wijze actie, science fiction en drama weten te verwerken in de reeks. Oorspronkelijk bestond de tv-serie uit 26 afleveringen, maar later werd de reeks uitgebreid met talloze alternatieve eindes en director cut’s.

Waarin ‘Neon Evangelion Genesis’ zich onderscheid van andere sf-anime’s is de karakterontwikkeling. De kern van de serie zijn de emoties en beweegredenen van de personages. De actie staat meer op de achtergrond. Elke episode belicht een karakter en diept zijn/haar achtergrond uit. Deze manier van vertellen werkt enorm goed bij deze serie.

‘Genesis’ kent namelijk erg veel personages. Door elk karakter wat tijd te geven, voorkomt regisseur Hideaki Anno dat de karakters eendimensionaal worden. Zo staat in de eerst aflevering hoofdpersoon Shinji Ikari centraal waarna in de tweede episode zijn vader de hoofdfiguur is. Relaties tussen personages onderling worden op deze manier van twee kanten belicht en dat houdt de serie overzichtelijk en fris.

Opvallend aan de anime zijn de zeer menselijke karaktertrekjes van de figuren. Ieder personage heeft nare kanten en is niet overwegend goed of slecht. Juist door enkele karakters in het schemergebied tussen goed en kwaad te plaatsen, maakt de serie zo krachtig en invoelbaar.
Hoofdpersoon Shinji is juist een typische antiheld.

De jonge Shinji is een erg onzekere tiener die over alles twijfelt. Continu maakt hij morele afwegingen of zijn acties als piloot te rechtvaardigen zijn. Hij is bang voor de oorlog tegen de Angels en zelfs bang voor zijn eigen Mecha. Zijn angst zet andere piloten tegen hem op. Zijn passieve gedrag maakt hem erg kwetsbaar. Niet de doorsnee held dus.

De eerste afleveringen zijn op een vaste manier ingedeeld. Eerst wordt een karakter uitgediept, daarna volgt een gevecht tussen de Mecha’s van NERVE tegen een Angel. Naarmate de personages verder worden uitgewerkt en hun onderlinge relaties steeds duidelijker worden, verandert de vertelwijze van de regisseur. De frequentie van de gevechten neemt iets af en de mysteries rondom NERVE stapelen zich op. Intriges, dubbele agenda’s en manipulaties het komt allemaal terug in de serie.

Het plot wordt steeds ingewikkelder en de sfeer veel grimmiger. Wie verraadt wie? Welk personage is te vertrouwen, welk personmage zit aan de goede kant en wie aan de slechte zijde? Op een gegeven moment wordt het verhaal erg snel verteld en volgen de gebeurtenissen elkaar in razend tempo op. Door de goede, diepzinnige karakteruitdiepingen sleuren de plotwendingen de kijker het verhaal in. Waren de eerste afleveringen nog voorzien van humor daar is er in latere episodes niets meer van terug te vinden.

De karakters krijgen het geestelijk en lichamelijk zwaar te voorduren. De ambiance verandert in een sombere, beklemmende sfeer. De steeds donker wordende kleuren en de muziek versterken het dramatische effect. De animatie is van hoog niveau. De actie is flitsend en snel, de emotionele passages zijn in close-up gefilmd met veel detail in de gezichtsexpressies van de personages. Ook de (Amerikaanse) voice-acting is van een enorm hoog niveau. Alle karakters hebben de juiste stemacteur gekregen. De acteurs weten telkens de juiste emoties op te roepen.

‘Neon Evangelion Genesis’ snijdt universele thema’s zoals angst, vriendschap, zelfacceptatie en morele afwegingen aan en presenteert het geheel in een onderhoudend en intelligent verhaal. De dosis religieuze verwijzingen geeft de serie extra sfeer en spanning. De klassieke muziek van onder andere Bach, tilt de serie naar een hoger niveau. Een moderne klassieker.