Nerve (2016)

Recensie Nerve CinemagazineRegie: Henry Joost, Ariel Schulman | 96 minuten | avontuur, misdaad, thriller | Acteurs: Emma Roberts, Dave Franco, Emily Meade, Miles Heizer, Kimiko Glenn, Marc John Jefferies, Machine Gun Kelly, Brian ‘Sene’ Marc, Ed Squires, Rightor Doyle, Josh Ostrovsky, Eric D’Alessandro, Samira Wiley, Albert Sidoine, Chris Breslin, Wesley Volcy, Damond McFarland, Deema Aitken

Vee, afkorting van Venus (Emma Roberts), is een serieus meisje dat nooit echt uit de band springt. Dit in tegenstelling tot haar vriendin Sydney (Emily Meade), die uit zichzelf al gekke dingen doet, maar helemaal sinds ze meedoet aan Nerve. Nerve is een online spel, waarbij de players door de watchers worden uitgedaagd de meest uiteenlopende opdrachten te vervullen én die met je eigen mobiel te filmen. Met het vervullen van een opdracht kun je niet alleen fans aan je binden, en zo in de ranking stijgen, ook wordt er geld op je rekening bijgeschreven. Niet zo gek dus dat Nerve enorm populair en verslavend is…

Wanneer Vee door Sydney openbaar voor schut gezet wordt – what else are friends for, right? – besluit ze in een opwelling zich aan te melden als player voor Nerve. Haar eerste opdracht is ‘Zoen vijf seconden met een vreemdeling’. De locatie van de uitdaging is een restaurant, en Vee neemt haar beste vriend Tommy (Miles Heizer) mee om haar eerste deelname vast te leggen. Nerve maakt er geen geheim van dat alle informatie die de spelers delen op internet ook gebruikt worden voor het spel, dus wanneer Vee een potentiële kandidaat om te zoenen zoekt, is de kans erg groot dat ze kiest voor degene die zich verschuilt achter haar lievelingsboek, To the Lighthouse van Virginia Woolf. En zo gebeurt het ook: Vee kust Ian, die eveneens een Nerve-speler blijkt te zijn en uitgedaagd wordt Vee mee te nemen naar het centrum van New York City. Hoewel Tommy aangeeft dat hij het geen goed idee vind, hapt Vee toch toe. De volgende uitdaging is al wat moeilijker en Vee en Ian worden in een lastig parket gebracht. Wanneer ze ook die opdracht tot een goed einde weten te brengen, worden de risico’s weer wat groter. Waar zal dit eindigen?

‘Nerve’ is een nagelbijtende jeugdthriller, met een goede spanningsopbouw, een prima balans tussen plot en actie en interessante personages. De gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op en hoewel je je vraagtekens kunt zetten bij de keuzes die de hoofdrolspelers maken, is het verhaal tot op zekere hoogte geloofwaardig. Natuurlijk zijn er plotgaten in te ontdekken, maar daar val je tijdens het kijken van de film niet over. Daarnaast stelt het een heel actueel thema aan de kaak en zullen er ongetwijfeld social media-verslaafden zijn die na het zien van ‘Nerve’ kritisch naar hun eigen gewoontes zullen kijken. En de kritiek die op de watchers wordt geleverd, is een indirecte sneer naar de passieve toeschouwer, op de internet trolls. Het is zo makkelijk om je te verschuilen achter een anonieme online identiteit, maar als iedereen weet wie je werkelijk bent, sta je dan nog wel achter je woorden en daden? De wereld die in ‘Nerve’ geschetst wordt, is minder ver weg dan je denkt.

De film ziet er gelikt uit. Veel scènes spelen zich ‘s avonds of ’s nachts af, waardoor de neonverlichting een belangrijke sfeermaker is. Er wordt behoorlijk geacteerd en Henry Joost en Ariel Schulman (‘Catfish’) bewijzen wederom samen een zelfverzekerd regisseursduo te vormen. ‘Nerve’ staat garant voor een onderhoudende en spectaculaire kijkervaring en biedt stof voor boeiende discussies met je vrienden. Wat wil je nog meer?

Bioscooprelease: 22 september 2016
DVD- en blu-ray-release: 11 januari 2017