New Nightmare (1994)

Regie: Wes Craven | 112 minuten | horror, thriller | Acteurs: Heather Langenkamp, Robert Englund, Miko Hughes, Wes Craven, John Saxon, Robert Shaye, Sara Risher, Marianne Maddalena, David Newsom, Gretchen Oehler, Jeff Davis, Tracy Middendorf, Cully Fredricksen, Matt Winston, Bodhi Elfman

Het kostte tien jaar en vijf matige sequels, maar met ‘New Nightmare’ verscheen er in 1994 zowaar een goede toevoeging aan de ‘A Nightmare on Elm Street’-reeks. Regisseur Wes Cravens geesteskind Freddy Krueger groeide in de jaren tachtig uit tot een icoon in de horrorwereld, maar met elk vervolg werd Freddy meer en meer cartoonesk. Hij maakte je met z’n oneliners meer aan het lachen dan dat hij je angst inboezemde. Het boegbeeld van de eighties-horror was een parodie van zichzelf geworden.

Maar deeltje zeven in de reeks doet je de minderwaardige voorgangers al gauw vergeten. Freddy is terug en creepier dan ooit tevoren, met een nog gruwelijker verminkt uiterlijk en een nieuw stel ijzeren klauwen. Deze nieuwe Freddy is zelfs zo eng, dat de acteurs uit de eerdere films er nachtmerries van krijgen. Zelfs Robert Englund, die in alle delen in de verbrande huid van de kwelgeest kroop, kan de slaap maar moeilijk vatten sinds hij ’s nachts visioenen heeft van een gedaante die wel erg veel op zijn eigen personage lijkt. ‘New Nightmare’ is een horrorfilm in een horrorfilm. Naast Englund heeft Wes Craven in de film ook een rol als zichzelf, net als Heather Langenkamp, die in deel 1 en 3 nog sleutelfiguur Nancy speelde.

In de film volgen we Heather, die min of meer haar eigen leven uitbeeldt als actrice met een gezin. Het duurt niet lang of haar zoontje begint enge verschijnselen in zijn dromen waar te nemen. Niet veel later overkomt Heather hetzelfde; ze heeft nachtmerries die erg veel doen denken aan de dodelijke dromen die haar personage Nancy in ‘A Nightmare on Elm Street’ had. Als Heathers man omkomt tijdens een dubieus auto-ongeluk die Heather kort daarvoor nog droomde, is het duidelijk dat Freddy Krueger ontsnapt is uit de ‘Elm Street’-films en nu echt iedereens dromen komt terroriseren.

Filmmaker Craven legt in zijn kantoor aan Heather uit wat er precies gaande is: zolang er nog ‘Elm Street’-vervolgen werden uitgebracht, zat Freddy Krueger min of meer gevangen in deze films. Maar doordat het personage in ‘Freddy’s Dead: The Final Nightmare’ definitief om zeep werd geholpen, had Freddy geen mogelijkheid meer om zichzelf te uiten en maakte hij de overstap van fictie naar werkelijkheid.

Om Freddy te stoppen, moet Heather nog eenmaal in de huid van haar personage Nancy kruipen. De ontknoping van de film vindt plaats in Freddy’s droomwereld die we uit de voorgaande delen kennen. Een feest van herkenning, alleen vallen met name de overdreven special effects in het laatste kwartier uit de toon met de rest van de film, die tot dan toe juist stukken intelligenter en ingetogener overkwam dan de voorgaande sequels.

Het is leuk om Heather Langenkamp het als Nancy voor de laatste maal (?) tegen Freddy Krueger te zien opnemen. Wel is het jammer dat Robert Englund nooit oog in oog komt te staan met het personage dat hij zelf tot leven bracht. Een gemiste kans in een verder voortreffelijke sequel én horrorfilm op zich.

Voor Wes Craven was ‘New Nightmare’ een opwarmertje voor ‘Scream’; het horrorsucces uit 1996 dat qua kwaliteit en populariteit niet onderdoet voor de originele ‘A Nightmare on Elm Street’. In de ‘Scream’-reeks deed Craven het concept van horrorfilms die doordringen tot in het dagelijkse leven nog eens dunnetjes over.

Wouter Westerhof

Bioscooprelease: 26 januari 1995