Night of the Creeps (1986)

Regie: Fred Dekker | 78 minuten | komedie, horror | Acteurs: Jason Lively, Steve Marshall, Tom Atkins, Wally Taylor, Jill Whitlow, Bruce Solomon, Vic Polizos, Allan J. Kayser, Ken Heron, Alice Cadogan

In menig griezelfilm is het de uit de hand lopende wetenschap die de oorzaak is van de ellende en daar is deze film geen uitzondering op. Wel uitzonderlijk is de herkomst van het mislukt wetenschappelijk experiment: een capsule die afkomstig is van een buitenaards ruimteschip suist op de aarde af ondanks buitenaardse bezweringen dat ‘this experiment must NOT get off this ship’. Dat dit toch gebeurt opent de deur voor buitenaardse en daardoor mogelijke ongekende verschrikkingen en horror. Al bij de eerste aanblik van de dreumesachtige ronddribbelende aliens zal de kijker echter vermoeden dat het een en ander qua griezelgehalte niet al te serieus moet worden opgevat…en dat blijkt al snel inderdaad het geval te zijn. De film combineert elementen uit verschillende horrorfilms en maakt er met de nodige humor een griezelkomedie van.

De visuele humor ligt in de manier waarop het een en ander in beeld wordt gebracht: het zorgt wel voor griezel en spanning, maar is op vele momenten alleen maar luchtig op te nemen: de schoonheid Cynthia die tegen haar ex-vriendje Brad staat te praten waarbij ze aanvankelijk niet in de gaten heeft dat hij in een zombie veranderd is en er onderwijl bloedzuigers uit zijn mond vallen…de klaaglijk miauwende huiskat die liefdevol naar binnen wordt gehaald en die opeens met een half verteerde kop krijsend in de camera kijkt….de 27 jaar geleden gedode seriemoordenaar die uit zijn graf tevoorschijn komt, daarbij door de vloer van een op zijn graf gebouwd huis heenbreekt en zijn zoveelste slachtoffer maakt…en dit alles vergezeld van de geluiden van een op de tv uitgezonden slechte science-ficton film, waarbij de kijker net wordt verteld dat ‘these are the dead, brought to a simulated life…’

Dat de griezel in deze film in meerdere scènes luchthartig kan worden opgevat, wil niet zeggen dat het nooit effectief is en dat er geen spanning is in het verhaal. De bloedzuigers bewegen zich snel en nietsontziend door de straten en vormen zodoende een bedreiging voor al het leven dat ze tegenkomen…het gevolg zijn dan ook menselijke en dierlijke zombies die, naast de bloedzuigers zelf, met diverse geslaagde schrikeffecten de nodige sfeervolle dreigende aanvallen op de levenden voor hun rekening nemen. De tot leven gekomen seriemoordenaar gaat, ondanks de humorvolle wijze waarop hij uit zijn graf tevoorschijn komt, wel degelijk vastberaden en doelgericht te werk, hetgeen dan ook resulteert in het nodige bloederige hakwerk…Ook komt wat dit betreft het een en ander qua diverse geslaagde speciale effecten expliciet naar voren: de bijl die een schedel klieft, exploderende hoofden, opensplijtende (zombie)schedels, schietpartijen, op zombies gebruikte vlammenwerpers, explosies…Ook het feit dat JC aan de bloedzuigers ten prooi valt draagt ertoe bij dat ondanks de overwegende luchthartigheid van het geheel er wel degelijk een portie effectieve griezel en spanning tot stand komt.

Verder komt er de nodige humor tot stand door de uitspraken van deze en gene, en wel uitspraken met een knipoog naar het griezelgenre in het algemeen maar ook opmerkingen waaruit blijkt dat deze film zelf ook niet al te serieus moet worden genomen:‘I personally would rather have my brains invaded by creatures from space…’,‘ the night of the living dead cat…’. Bij het bovenstaande zijn het met name de opmerkingen van de agent Cameron die sterk overkomen: ‘what is this, a homicide or a bad B-movie?…’, ‘…zombies, exploding heads, creepy crawlies…this is classic…’,’…I’ve got good news and bad news, girls….the good news is your dates are here’… ‘what’s the bad news?’…’they’re dead…’. Naast de verbale verwijzingen naar het griezelgenre zijn het ook de achternamen van diverse personen in de film die verwijzen naar regisseurs van diverse bekende horrorfilms…

Dit is een komische griezelfilm met diverse verwijzingen naar andere films binnen het griezelgenre. Ondanks de luchthartigheid van het geheel is er wel degelijk een portie geslaagde griezel en spanning aanwezig door de bedreigingen van diverse aard en de speciale effecten met betrekking tot de zombies en de gevechten die met hen plaatsvinden. De nodige humor is aanwezig door de manier waarop het een en ander in beeld wordt gebracht en de nodige humoristische opmerkingen die worden gemaakt, waardoor deze film al met al een geslaagde griezelkomedie te noemen is.

Frans Buitendijk

Bioscooprelease: 26 maart 1987