Night Train – Ye che (2007)

Regie: Diao Yi Nan | 94 minuten | drama | Acteurs: Liu Dan, Qi Dao, Xu Wei, Wu Yuxi

De doodstraf: een even geliefd als controversieel gespreksonderwerp. Want, hoe bescherm je de maatschappij tegen moordenaars, verkrachters en andere ontspoorde lieden? Door hen voor (on)bepaalde tijd op water en brood te zetten of door ‘het probleem’ met wortel en al uit te roeien, oftewel de doodstraf op te leggen? In de Westerse maatschappij wordt de doodstraf door de meeste landen als iets barbaars afgedaan, terwijl de discussie over het onderwerp nooit ophoudt. In China wordt de doodstraf nog steeds uitgevoerd. Het grimmige ‘Night Train’ belicht de doodstraf vanuit het perspectief van de beul. Het blijkt dat ook deze mensen wel eens wakker liggen van hun werk, om maar eens een understatement te gebruiken.

In het bittere ‘Night Train’ volg je Wu Hongyan. De jonge vrouw verdient de kost als gevangenisbewaakster, maar haar takenpakket omvat ook het uitvoeren van executies. Hongyan jaagt schijnbaar onbewogen een kogel door het hoofd van een onfortuinlijke gevangene om vervolgens eenzaam naar huis te keren. De vrouw schermt haar gevoelens af voor de buitenwereld, maar wordt verteerd door schuldgevoelens en zelfhaat. Een wekelijks uitje naar een nachtclub in de stad is haar enige uitlaatklep. Hongyan probeert een geschikte man te vinden in de club, maar de zoektochten lopen meestal uit op oppervlakkige avontuurtjes. Het leven van de gevangenisbewaakster verandert als ze de introvert Li Jun leert kennen. Een man met een verleden.

Regisseur Diao Ni Yan roept een verstikkende sfeer op. De cameravoering, soundtrack en het kleurgebruik van ‘Night Train’ zijn duister en grimmig. Ook de getormenteerde personages en de onderwerpkeuze maken van deze film een moeilijke zit. Niet omdat ‘Night Train’ een slechte film is (integendeel), maar vanwege de fatalistische sfeer. Al vanaf de eerste minuut voel je dat dit geen film met een happy end is. ‘Night Train’ is een even eerlijke als hartverscheurende film over twee mensen die gebukt gaan onder het verleden. Zelfs in de liefde vinden ze niets dan pijn.

‘Night Train’ is een intense film. Vind je het niet erg om een depressief verhaal te volgen waarin geen plaats is voor sympathieke larger-than-life helden, dan kun je niet om deze rolprent heen.

Bioscooprelease: 13 augustus 2009