Ninja II: Shadow of a Tear (2013)

Regie: Isaac Florentine | 91 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Scott Adkins, Kane Kosugi, Mika Hijii, Shun Sugata, Vithaya Pansringarm, Mukesh Bhatt, Tim Man, Jawed El Berni, Saichia Wongwirot, Shogo Tanikawa, Futoshi Hashimoto, Charlie Ruedpokanon, Kazu Patrick Tang, Yasuhiko Miyauchi, Surawoot Spiratana, Minn Tent Bo, Komson Sroymora, Ainoy Hansackda, Yuhkoh Matsuguchi, Takahisa Ishiko, David Bueno, Nopparat Thongridsuk, Hiroyuki Kobayashi

Menig kind dat opgroeide in de jaren 80 is wel bekend met het fenomeen ‘ninja-film’. In de eighties deden goedkoop gemaakte films met deze gemaskerde Japanse krijgers in de hoofdrol het erg goed in de videotheek. Vooral de ‘American Ninja’ franchise met Michael Dudikoff (waar is hij toch gebleven?) in de titelrol scoorde goed. Op een gegeven moment was de koek op en verloor men de interesse in de pyjamamoordenaars. Maar… er is een revival gaande!  Een kleinschalige weliswaar, maar toch!

‘Ninja: Shadow of a Tear’ is een direct vervolg op het goedkop gemaakte eerste deel uit 2009 dat een graantje mee probeerde te pikken van het succes van Hollywood-productie  ‘Ninja Assassin’. Missie geslaagd! Sterker nog: regisseur Isaac Florentine slaagde erin om een vervolgfilm rond te krijgen en dat is de makers van ‘Ninja Assassin’ (nog) niet gelukt. In deeltje twee gaat martial-arts meester Casey Bowman (Scott Adkins) op zoek naar gerechtigheid als blijkt dat zijn geliefde is vermoord. Gerechtigheid betekent in dit geval verbrijzelde botten, ingetrapte schedels en een hoop kneuzingen. Auw…

Vooropgesteld: ‘Ninja: Shadow of a Tear’ is een erg toffee actiefilm, maar toch stelt dit vehikel een beetje teleur. De titel geeft je het idee dat je naar ninja’s gaat kijken, maar dat valt nog vies tegen. Juist het mystieke uiterlijk van deze legendarische vechtersbazen zorgt voor de aantrekkingskracht van dit soort films. In deze film kijk je vooral naar een normaal geklede (nou ja normaal… Adkins draagt vooral hemdjes waarin zijn spieren goed uitkomen) man in plaats van een ninja. De titel is enigszins misleidend. Stoor je je daar niet aan, dan valt er een hoop te genieten, want Adkins is in topvorm.

De actie zit goed in elkaar. Adkins beweegt zo snel dat het lijkt alsof het beeld versneld is. Zijn bewegingen zijn afgemeten, vloeiend en vliegensvlug. Dat de gevechten helder en overzichtelijk in beeld zijn gebracht is ook een voordeel. De choreografie ziet er goed uit en de impact van de klappen is over het algemeen erg goed. Hoewel Adkins nooit een Oscar zal winnen, is zijn acteerwerk niet eens zo slecht. Hij is vrij kleurloos, maar hij doet het niet verkeerd.

Liefhebbers van ouderwetse actiefilms kunnen hun lol op met ‘Ninja: Shadow of a Tear’. De film zit boordevol geweldsscènes en Adkins laat zien dat hij een meester in martial arts is. Een halve strafpunt, omdat er weinig ninja in deze film zit.

‘Ninja II: Shadow of a Tear’ verschijnt donderdag 27 maart 2014 op DVD en blu-ray.