No Man’s Land: The Rise Of Reeker – Reeker 2 (2008)

Regie: Dave Payne | 88 minuten | horror, fantasie, science fiction | Acteurs: Michael Muhney, Desmond Askew, Wilmer Calderon, Lew Temple, Michael Robert Brandon, Mircea Monroe

De eerste ‘Reeker’ was een alleraardigste slasher over een moordenaar met een nogal sterke lichaamsgeur. De kracht van de film was de luchtige sfeer en de vette knipoog naar alle genreclichés die bij horrorfilms horen. Nu is er een vervolg in de vorm van ‘No Man’s Land: The Rise of Reeker 2′. Meestal zijn vervolgfilms een stuk minder dan het origineel, maar gelukkig zijn er altijd uitzonderingen.

In ‘No Man’s Land: The Rise of Reeker 2′ ontdek je de ontstaansgeschiedenis van de Reeker, de gestoorde killer met een niet al te frisse lichaamsgeur. Sheriff Reed (Muhney) en zijn zoon komen oog in oog te staan met twee gevaarlijke bankovervallers. De situatie verslechtert als de gruwelijke Reeker ineens opduikt en dood en verderf begint te zaaien in een suf gehucht in de woestijn.

Uiteraard moet je een film als deze niet voor het verhaal of de interessante karakters gaan zien. ‘No Man’s Land: The Rise of Reeker 2′ is gewoon een vermakelijke slasher met enkele brute slachtpassages. Het geweld is opgeschroefd en de Reeker zelf is vaker in beeld. Ook wordt er geprobeerd om de killer wat meer diepgang te geven, zonder alle mysteries te verklaren. De origine van de schurk is van de pot gerukt en lekker bizar, wat wel past bij de sfeer van deze rolprent die zichzelf gelukkig nooit al te serieus neemt.

Het horrorgenre is als een Big Mac: je weet precies wat je kunt verwachten en hoe snel je weer honger krijgt. ‘No Man’s Land: The Rise of Reeker 2′ is een toffe film die doet wat het belooft: gore beelden op een gezellige manier op je beeldscherm toveren. Eng of spannend wordt het nergens. Saai is ‘Reeker 2’ geen moment, want de rolprent is vol vaart geschoten en de acteurs zijn sympathiek genoeg om je aandacht vast te blijven houden. Geen stinker dus dit filmpje.