Nomad (2005)

Regie: Sergei Bodrov, Ivan Passer | 112 minuten | drama, oorlog, geschiedenis | Acteurs: Kuno Becker, Jay Hernandez, Jason Scott Lee, Doskhan Zholzhaksynov, Ayanat Ksenbai, Mark Dacascos, Ashir Chokubayev, Zhanas Iskakov, Almaikhan Kenzhebekova, Tungyshbai Dzhamankulov, Erik Zholzhaksynov, Dilnaz Akhmadieva, Termirkhan Tursingaliev, Asylbolat Ismagulov, Sabit Orazbaev

In het Kazachstan van de 18e eeuw leven de Kazachen nog als nomaden. Maar als de Mongoolse stam Juun Ghars het land binnenvalt, komt er een eind aan de vredige levenswijze van alle Kazachen. Een spoor van dood en verderf laten de Juun Ghars achter zich met hun moorden en plunderingen. Deze Mongoolse stam hunkert naar de macht in Kazachstan. De stamhoofden van de drie stammen in Kazachstan komen bijeen om een oplossing te vinden. Ze slagen hier niet in en gaan ieder hun eigen weg. Maar een enkele stam gelooft in de voorspelling dat er een jongen wordt geboren die voorkomt dat Kazachstan uiteenvalt. Je maakt eerst kennis met Oraz (Jason Scott Lee), die op zoek gaat naar de uitverkorene jongen die het lot van de Kazachen zal bepalen. Het is de zoon van een sultan die Oraz onder zijn hoede neemt. Mansur (Kuno Becker) groeit bij hem op samen met andere jongens die Oraz opleidt tot waardige krijgers. Onder hen is Erali (Jay Hernandez) die innig bevriend raakt met Mansur. Wanneer Oraz besluit dat het tijd is dat zijn protegee het voorbestemde pad volgt, kan Mansur rekenen op de steun van boezemvriend Erali.

De taak die voor Mansur ligt is allesbehalve eenvoudig. Vooral in combinatie met zijn net ontluikende liefde voor de schone Gaukhar (Ayanat Ksenbai). ‘Nomad’ toont in de eerste beelden al de schoonheid van het land Kazachstan. Je wordt veelvuldig getrakteerd op een cinematografie waarin de schoonheid van bijvoorbeeld de steppes van Kazachstan sterk naar voren komt. De overzichtshots van de gevechten benadrukken het nietige van de krijgers op de grote toendra vlaktes. Liefhebbers van gevechten te paard kunnen hun hart ophalen, veel veldslagen komen in ‘Nomad’ aan de orde. Bloederige of ontzettend gore beelden ontbreken; de gevechten zijn dusdanig gefilmd dat mensen met een zwakke maag het gerust aankunnen. De scènes in ‘Nomad’ gaan gepaard met een instrumentale soundtrack wat afwisselend wordt versterkt door karakteristiek aandoend vrouwelijk Kazachstaans gezang. Er is veel aandacht voor detail; de kostuums, decors en de speciale effecten zien er niet goedkoop uit.

Qua verhaal bevat ‘Nomad’ weinig tot geen verassingen. Bepaalde plotwendingen zie je al ver van tevoren aankomen. Het doet echter niet af aan de cast, Jason Scott Lee (‘Balls of Fury’) vertolkt een geloofwaardige Oraz die de gevechtskunst uitstekend overheerst en doorgeeft aan zijn pupillen Erali en Mansur. Kuno Becker (‘Goal!’) zet zijn hoofdpersonage Mansur integer neer. Jay Hernandez (‘World Trade Center’) wordt voornamelijk door Becker weggespeeld. Het karakter Erali komt te zoetjes over. Maar de afloop van scène waar Erali moet vechten voor zijn leven is een sterk moment van Hernandez. Ayanat Ksenbais personage Gaukhar voert weinig dialogen. Ksenbai moet het dan ook in ‘Nomad’ vooral hebben van haar uiterlijk vertoon. Toch weet de actrice haar karakter genoeg waardigheid mee te geven. Een voorbeeld hiervan is wanneer ze te paard een snood plan van de Juun Ghars dwarsboomt…

De veelbelovende entourage en cast ten spijt, ‘Nomad’ gaat ten onder door het trage vertelritme en het script. Zo wordt het eerste gedeelte van de film veel tijd besteed aan het karakter Oraz. Wanneer daadwerkelijk dé beslissende veldslag begint is de verveling al lang en breed toegeslagen. Qua verhaal lijkt ‘Nomad’ namelijk op een nooit ophoudend gevecht…

Ans Wijngaarden