Nono, het zigzag kind (2012)

Regie: Vincent Bal | 95 minuten | drama, familie | Acteurs: Thomas Simon, Fedja van Huêt, Jessica Zeylmaker, Camille de Pazzis, Burghart Klaußner, Isabella Rossellini

‘Nono, het zigzag kind’ is gebaseerd op het bijna gelijknamige boek van David Grossman. De filmmakers hebben daarmee heel wat om waar te maken. Het boek is een psychologische roman en telt wel 440 pagina’s. De film ‘Nono, het zigzag kind’ handelt de geschiedenis wat vlotter af en moet daarvoor ingrepen in het verhaal doen. In de basis is het verhaal hetzelfde, en het effect ook.

Nog maar twaalf jaar oud, zo goed als dertien is hij. Nono is bijna een bar mistwa, en dus krijgt hij een speciaal cadeau van zijn vader: een avontuur. In de trein naar zijn oom moet hij de acteurs in de verschillende coupés zien te vinden. Hij komt uit bij een mysterieuze man in een chic wit pak. Samen met deze man, die de beruchte crimineel Felix Glick blijkt te zijn, beleeft Nono binnen de kortste keren de mooiste avonturen. De vader van Nono is de beste rechercheur van het land en wil Nono op deze manier kennis laten maken met het leven. Maar als de avonturen iets te wild worden rijst toch de vraag of Nono’s vader er wel echt mee heeft ingestemd. Nono grijpt echter de kans aan om meer over zijn verleden te weten te komen.

Felix Glick is een charmante man met een betoverende glimlach, voor wie de wereld open ligt. De rol wordt vertolkt door de Duitse Burghart Klaußner. Er is ook een speciale rol weggelegd voor de Italiaanse ster Isabella Rossellini. De sterrencast is met deze namen nog niet eens compleet; we moeten Fedja van Huêt als vader de rechercheur niet vergeten. Voor de jonge Thomas Simon in de titelrol is dit zijn debuut.

‘Nono, het zigzag kind’ is een spannend geheel, met spectaculaire actiescènes, maar blijft toch aan de kindvriendelijke kant. De film speelt leuk met de fantasieën van Nono, die soms zomaar in hem opkomen. Tussendoor zien we dan ineens een klein avontuurtje, of een flashback, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Naast deze grappige stukjes is er ook nog de warme sfeer en retro-look die over de film ligt. ‘Nono, het zigzag kind’ is een coming-of age film, maar tegelijk ook een roadtrip film met een zeker vakantie-gevoel erover. Kijkers komen gegarandeerd vrolijk de bios uit.

Mirte Brethouwer

Bioscooprelease: 3 oktober 2012
VOD-release: 20 februari 2013