Norbit (2007)

Regie: Brian Robbins | 102 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Eddie Murphy, Thandie Newton, Terry Crews, Clifton Powell, Mighty Rasta, Cuba Gooding Jr., Eddie Griffin, Katt Williams, Floyd Levine, Anthony Russell, Pat Crawford Brown, Jeanette Miller, Michael Colyar, Marlon Wayans, Alexis Rhee, Khamani Griffin, Austin Reed, Lindsey Sims-Lewis, China Anderson, Jonathan Robinson, Yves Lola St. Vil

Dat Eddie Murphy er van houdt om meerdere rollen binnen één film te spelen was al langer bekend. In de komedie ‘Norbit’ kruipt hij maar liefst in de huid van drie personages. Murphy speelt de oude Chinees Wong, de sukkelige wees Norbit en diens slagschip van een vrouw Rasputia. Bovendien is Murphy deels verantwoordelijk voor het script en treedt hij op als coproducent.

Dat grote aandeel van Murphy heeft bepaald niet tot een leuke film geleid. Aangezien het plotje van ‘Norbit’ te verwaarlozen is, hangt deze komedie volledig af van de kwaliteit van de humor. En die is om te huilen. Voor ‘Norbit’ hees Murphy zich weer eens in een fatsuit (zie ‘The Nutty Professor’) maar nu als vrouw. Werkelijk alle grappen die je maar over dikke vrouwen kunt verzinnen komen hier langs. Van een duik in het zwembad tot het waxen van een bikinilijn. Die grappen zijn niet alleen flauw en kinderachtig, maar het zijn ook grappen die je al honderd keer voorbij hebt zien komen.

Vervelender nog is de uitstraling van het belangrijkste personage. Rasputia is een onsympathiek, vuilbekkend, agressief en gewelddadig mens, dat na iedere brute actie een hysterisch ‘how you doing?’ laat horen. Die catchphrase zal ongetwijfeld grappig bedoeld zijn, maar na drie keer is de lol er wel af en wordt het vreselijk irritant. Minstens zo irritant is de grofheid van de humor. Grove humor kan uiteraard leuk zijn, mits er een intelligent idee achter steekt (check ‘Bad Santa’, ‘South Park’ of de televisieserie ‘Bottom’). In het geval van ‘Norbit’ is de humor van het pijnlijk domme soort, waardoor de grofheid eerder lomp en weerzinwekkend wordt. Het is het soort humor dat je krijgt als je een clubje twaalfjarigen een scenario laat schrijven: veel seks, scheten en stompzinnig geweld.

Zo is ‘Norbit’ een kinderachtige en onsympathieke komedie, waarin je welgeteld één geslaagde grap kunt ontdekken. De enigen die nog een compliment verdienen zijn de mensen van de grime en degenen die verantwoordelijk zijn voor de namen van de personages. Maar je moet wel een diehard fan van Eddie Murphy zijn om hier nog wat plezier aan te beleven. Voor de meeste anderen leveren de 102 minuten van ‘Norbit’ vooral een hoop ergernis en hoofdpijn op.

Waardering: 0.5

Bioscooprelease: 15 maart 2007