North & South (2004)

Regie: Brian Percival | 200 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Daniela Denby-Ashe, Richard Armitage, Sinéad Cusack, Anna Maxwell-Martin, Brendan Coyle, Tim Pigott-Smith, Lesley Manville, Rupert Evans, John Light, Pauline Quirke, Jo Joyner, Brian Protherhoe, Emma Ferguson, Travis Oliver, Jane Booker, William Houston, Ian McHale, David Crellin, Shaun Hennessey, Martin Walsh, Tim Faraday, nathan Magnanti, Caroline Pegg, Kay Lyon, Lucy Brown, Ben Crompton, David Fleeshman, Tom Charnock, Frank Lauder, Carl McCrystal, Will Tracey, Richard Evans, Katie Wimpenny, Marc Finn, Angus Kennedy, Russell Mabey, Neil Alan Taylor, Matthew Storey, Spencer Wild, Isabel Pollen, George Potts, Jane Cameron, John Finn, Simon Cassidy, Elianne Byrne, Emma Ashton, Rae Kelly, Holly Scourfield, Martin Henshell, Sam Chapman, Philip Ralph, Karl Haynes

Wie denkt aan de titel ‘North & South’ zal al snel denken aan de groots opgezette jaren 80 serie met Patrick Swayze in de hoofdrol, waarin de Amerikaanse burgeroorlog centraal staat. Maar wat velen niet weten is dat er nog een serie is onder deze titel, namelijk de BBC-verfilming van het gelijknamige Victoriaanse boek (uit 1854-55) van Elizabeth Gaskell.

Deze vierdelige serie uit 2004 is een meesterwerk dat fans van Brits kostuumdrama zeker zullen kennen. Sterker nog, er is een grote groep hardcore fans die de serie door en door kent, eindeloos over elk detail discussieert, fanfictie schrijft, fanvideo’s op YouTube plaatst, maar vooral hoofdpersoon Mr. Thornton (Richard Armitage) adoreert. Kortom, ‘North & South’ is een soort cultserie geworden waar fans niet over uitgepraat raken.

Het is dan ook een ontzettend goede adaptatie (door Sandy Welch) en is op alle fronten fantastisch. Het verhaal speelt zich af tegen een achtergrond in de Britse geschiedenis, namelijk die van de opkomst van vakbonden, wat de serie een politiek tintje meegeeft. Dit alles is echter slechts het decor van een romantisch verhaal om van te smullen.

Hoofdpersoon in ‘North & South’ is Margaret Hale (Daniela Denby-Ashe), een jong meisje uit het sprookjesachtig weergegeven zuiden van Engeland. Ze is opgegroeid met haar nichtje Edith (Emma Ferguson) in Londen, waar ze zich dikwijls tussen de rijke mensen bevond. Als Edith gaat trouwen keert Margaret terug naar haar ouders (Tim Pigott-Smith en Lesley Manville) in het zuiden. Maar al gauw blijkt dat dit niet voor lang zal zijn. Haar vader, die priester is, heeft ernstige problemen met zijn geloof, en besluit op zeer korte termijn naar het arbeidersstadje Milton, in het noorden van Engeland, te vertrekken met zijn vrouw en dochter. In Milton maakt Margaret, die zich nogal als een snob gedraagt en het helemaal niet heeft op arbeiders en industriëlen, kennis met John Thornton, een eigenaar van een katoenfabriek die trots is op zijn vak. Maar Margaret heeft toevallig ook net kennis gemaakt met Nicholas Higgins (Brendan Coyle), een arbeider uit Thorntons fabriek, en zijn gezin. Al snel raakt ze goed bevriend met diens dochter Bessy (Anna Maxwell-Martin) en komt via hen te weten hoe slecht Thornton zijn werknemers behandelt. Voor ze het weet bevindt ze zich in een steeds heftiger oplaaiende strijd tussen de fabrieksarbeiders en een arbeidersopstand onder leiding van Higgins.

Hoewel het gevaar dreigt dat een verhaal als dit in een zoetsappig, sentimenteel kostuumdrama kan vervallen, is dat het allerminst geworden. Er zit lekker veel vaart in de serie, de rollen zijn perfect gecast, het acteerwerk is goed, de kostuums schitterend, en de prachtige muziek van Martin Phipps maakt dat de mooie beelden nog eens extra sfeervol en dramatisch uit de verf komen. En die beelden zijn écht heel mooi: van het sprookjesachtige zuiden van Engeland, tot het kille, ongezonde noorden waar de lucht volhangt met fabrieksrook, en de vlokken katoenmateriaal door de lucht dwarrelen.  Het enige nadeeltje van de serie is dat het allemaal misschien een tikkeltje voorspelbaar is, maar de serie is zo goed dat dat eigenlijk niet uitmaakt.

‘North & South’ is een schitterende, romantische serie, die er niet voor niets voor gezorgd heeft dat grote groepen vrouwen (maar ongetwijfeld ook een aantal mannen) compleet in katzwijm vielen toen de serie voor het eerst op televisie te zien was. Dit is Brits drama op zijn allerbest!

Franka Kersten