Northmen – A Viking Saga (2014)

Regie: Claudio Fäh | 98 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Tom Hopper, Charlie Murphy, Ryan Kwanten, Ed Skrein, James Norton, Leo Gregory, Ken Duken, Anatole Taubman, Nic Rasenti, Danny Keogh, Johan Hegg, Darrell D’Silva, Joe Vaz, Richard Lothian, Mark Strepan, Daniel Janks, David James

Schotland. Het land mag nu dan wel bekend staan als vriendelijk en gastvrij, in 873 AD was dat wel anders. Tenminste, als we avonturenfilm ‘Northmen – A Viking Saga’ van Claudio Fäh mogen geloven.

Wanneer het schip van Vikingleider Asbjörn op de rotsen loopt, terwijl ze op plundertocht zijn, blijkt de schuit daar niet tegen bestand. De stoere mannen raken te water en komen bij op een strand van een hun onbekend land. Het is eb en voor het water weer stijgt, moeten de heren bovenop de steile rotsen zien te geraken, willen ze niet weer een nat pak halen. Eenmaal boven wordt hen nog geen rust gegund, want ze worden vrijwel direct aangevallen door een stel woestelingen. Onze Vikinghelden blijken echter nog woester en op een enkeling die weet te ontkomen na maken ze korte metten met het zootje ongeregeld. Vervolgens ontdekken ze een kleine houten kar, die vergrendeld zit. Er blijkt een mooie jongedame in opgesloten te zijn. Handig, want nu hebben de Vikingen een ruilmiddel. Zo’n knappe, goed geklede dame, daar betaalt vast iemand losgeld voor. De heren gaan op pad, op zoek naar een plek waar ze in vrede kunnen leven, maar natuurlijk blijft hun aanwezigheid in het land van haggis, kilts en doedelzakken (ze zijn er inmiddels achter dat ze in Schotland zijn) niet onopgemerkt. De koning stuurt zijn gevaarlijkste huurmoordenaars op ze af.

De Zwitser Claudio Fäh maakte eerder films als ‘Hollow Man II’ en ‘Sniper: Reloaded’, sequels op bekendere actiefilms. ‘Northmen – A Viking Saga’ staat op zichzelf maar kent duidelijke invloeden. Dat de ambitieuze Fäh goed naar de beroemde Peter Jackson-trilogieën heeft gekeken, staat vast.  Thematisch en visueel doet de film ook wel denken aan Nicolas Winding Refns ‘Valhalla Rising’, maar dat niveau wordt helaas niet gehaald. De veldslagen zijn fraai in beeld gebracht (maar wel wat warrig), en het Schots aandoende landschap (de film werd in Zuid-Afrika opgenomen), speelt een indrukwekkende rol. Eigenlijk zijn de beelden mooier dan de eenvoudige plot verdient.

‘Northmen – A Viking Saga’ zit weliswaar boordevol actie, zodat je geen tijd krijgt, noch de behoefte zult voelen, om de nog resterende speelduur van de film te checken. Desondanks is het verhaal te eenvoudig. Er zit geen enkele verrassing in de plot, wel een flinke checklist aan filmclichés (gevaarlijk uitziende hangbrug, bad guy die dood is, maar toch nog een keer kiekeboe komt zeggen). Dat de knappe dame ook nog andere talenten heeft, daar wordt dan verder niet veel mee gedaan. Zonde. Wel een leuke rol voor Ryan Kwanten trouwens, die de rol van Viking-reddende monnik speelt. Vermakelijk voor zolang het duurt, maar een tweede kijkbeurt is niet nodig. Een eerste op zich overigens ook niet.

DVD- en blu-ray-release: 26 maart 2015