Northwest – Nordvest (2013)

Regie: Michael Noer | 91 minuten | actie, misdaad, drama | Acteurs: Gustav Dyekjær Giese, Oscar Dyekjær Giese, Lene Maria Christensen, Annemieke Bredahl Peppink, Nicholas Westwood Kidd, Roland Møller, Dulfi Al-Jabouri, Ali Abdul Amir Najei, Sandra El-Hussein, Clement Black Petersen, Marina Vorobyeva, Jelena Bundalovic, Sisse Navntoft, Irina V. Babenko, Monika Paula Fasula

Het confronterende Franse gevangenisdrama ‘Un prophète’ van Jacques Audiard gooide in 2009 hoge ogen. De film won de publiekprijs op het filmfestival van Cannes en werd genomineerd voor een Oscar en een Golden Globe. Hoewel die aan Audiards neus voorbij gingen, won de film wél meer dan dertig andere prijzen, waaronder een BAFTA, een British Independent Film Award, twee European Film Awards en tien Césars. Hoe anders verging het ‘R’ (2010), de debuutfilm van de Deense filmmaker Michael Noer, die zich eveneens afspeelt tussen de gevangenismuren. Waar critici minstens zo enthousiast over ‘R’ waren als over ‘Un prophète’, bleef de eerste grotendeels onder de radar. Alleen de ‘kenners’ hebben vooralsnog mogen proeven aan Noers talent. Wellicht komt daar verandering in nu zijn tweede film ‘Northwest’ (2013) is uitgebracht, al kan deze film niet tippen aan ‘R’.

‘Northwest’ speelt zich af in het noordwesten van Kopenhagen, waar over het algemeen de minder bedeelde Denen wonen. Gustav Dyekjaer Giese speelt Caspar, een achttienjarige jongen die met zijn alleenstaande moeder Olivia (Lene Maria Christensen die we onder meer kennen van ‘En familie’ uit 2010), jongere broertje Andy (Oscar Dyekjaer Giese, ook in het echte leven Gustavs broer) en zusje Freya (Annemieke Bredahl Peppink) in deze wijk woont. Hoewel hij verre van onverstandig is, gaat hij niet naar school. Liever helpt hij zijn moeder een handje door wat bij te verdienen in het criminele milieu. Aanvankelijk is dat nog kruimeldiefwerk voor Jamal (Dulfi Al-Jabouri), maar al snel komt hij in de verleiding meer te verdienen in opdracht van een motorbende die geleid wordt door Bjørn (Roland Møller), met alle gevolgen van dien. Want Jamal laat hem natuurlijk niet zomaar naar de ‘concurrent’ overlopen. Bovendien lonkt ook de jonge Andy, die heel wat minder verstandig en weldoordacht is dan zijn broer maar wel barst van de overmoed, naar een carrière in het criminele milieu. En zijn broertje meetrekken in de malaise, dat is wel het laatste dat Caspar wil!

Michael Noer schreef het verhaal samen met Rasmus Heisterberg (die een Oscarnominatie verdiende voor ‘A Royal Affair’ uit 2012 en de Zweedse ‘Millennium’-films). Stilistisch gezien doet ‘Northwest’ denken aan de kitchen-sink drama’s van Ken Loach en het rauw-realistische werk van Shane Meadows en de Dardenne-broers. Maar daar snijden we nou net het pijnpunt aan van ‘Northwest’; we zien niets dat we niet al eens eerder gezien hebben. Hoe goed de onervaren broers Dyekjaer Giese ook hun best doen, hoe sfeer- en stijlvol het camerawerk van Magnus Nordenhof Jønck (bekend van de populaire tv-series ‘Borgen’ en ‘The Killing’) ook is; ‘Northwest’ weet zich niet te onderscheiden. En waar Noer met ‘R’ nog verrassend uit de hoek wist te komen, is hij hier nogal voorspelbaar. Wie ‘R’ gezien heeft, is waarschijnlijk licht teleurgesteld bij het zien van deze film, maar voor iedereen die Noers eersteling gemist heeft – en dat zijn er jammer genoeg heel wat – is ‘Northwest’ een degelijke en aangename kennismaking met deze talentvolle Deense filmmaker.

‘Northwest’ verschijnt dinsdag 16 juli 2013 op DVD en VOD.