Nowhere (1997)

Regie: Gregg Araki | 78 minuten | komedie, drama, science fiction | Acteurs: James Duval, Rachel True, Nathan Bexton, Chiara Mastroianni, Debi Mazar, Kathleen Robertson, Joshua Gibran Mayweather, Jordan Ladd, Christina Applegate, Sara Lassez, Guillermo Díaz, Jeremy Jeordan, Alan Boyce, Jaason Simmons, Ryan Phillippe, Heather Graham, Scott Caan, Thyme Lewis, Mena Suvari, Beverly D’Angelo, Charlotte Rae, Denise Richards, Teresa Hill, Kevin Light, Traci Lords, Shannen Doherty, Rose McGowan, John Ritter, Christopher Knight, Eve Plumb, Lauren Tewes, David Leisure, John Enos III

In 2004 brak Gregg Araki door als regisseur. In het even schokkende als emotionele ‘Mysterious Skin’ belichtte de regisseur de gevolgen van seksueel misbruik bij jongeren. Hoofdrolspeler Joseph Gordon-Levitt vergaarde veel bekendheid en lof met zijn prestatie. Het grimmige ‘Mysterious Skin’ liet echter een heel andere kant van Araki zien. Een serieuze kant. Eerder werk was een stuk rafeliger en vooral vreemder dan zijn doorbraak. Neem nu ‘Nowhere’ dat je als ‘Beverly Hills 90210 on acid’ kunt bestempelen.

In ‘Nowhere’ draait het om een groepje jongeren uit Californië. Deze middelbare scholieren houden zich bezig met seks, drugs, aliens en zelfmoord. Geen doorsnee clubje dus. Of juist wel? Welke jongere heeft nu niet met seks en drugs geëxperimenteerd?

Araki is een regisseur die niet wil behagen. Hij kiest voor onderwerpen die schuren. Seks en jongeren is een combinatie die niet goed valt bij preuts Amerika. Daarnaast is de bevreemdende beeldvoering niet iets dat je vaak terugziet in Hollywood. Araki werkt graag in de marge. Zijn oeuvre wordt vaak onder de noemer ‘New Queer Cinema’ weggezet, omdat hij homoseksualiteit een plek geeft in zijn werk. Seks neemt dan ook een belangrijke plaats in in zijn oeuvre.

‘Nowhere’ is een moeilijke film. Moeilijk in de zin van afstandelijk. Er komen weinig tot geen sympathieke personages in beeld. Je ziet mensen die vooral met zichzelf bezig zijn. Qua thematiek is deze film vergelijkbaar met het werk van auteur Brett Easton Ellis die ook over ‘verloren’ jongeren schrijft die door middel van seks en drugsgebruik hun leven invulling willen geven. Ze zijn vooral met het najagen van hun eigen bevrediging bezig. Ellis’ werk heeft tot films als ‘Less Than Zero’ en ‘The Informers’ geleid. Als je dat toffe films vond, kun je Araki wellicht ook waarderen. ‘Nowhere’ is echter een stuk vreemder qua sfeer en verhaalverloop. De heftige videoclipachtige montage moet je maar voor lief nemen.

Fans van ‘Mysterious Skin’ moeten niet verwachten een soort voorloper van Araki’s doorbraak te gaan zien. Deze film is veel vager en afstandelijker dan zijn doorbraak.

Bioscooprelease: 4 juni 1998
DVD-release: 29 oktober 2013