Octopussy (1983)

Regie: John Glen | 131 minuten | actie, thriller, avontuur | Acteurs: Roger Moore, Maud Adams, Louis Jourdan, Kristina Wayborn, Kabir Bedi, Steven Berkoff, David Meyer, Tony Meyer, Desmond Llewelyn, Robert Brown, Lois Maxwell, Michaela Clavell, Walter Gotell, Vijay Amritraj, Tina Hudson

‘Octopussy’ is de zesde James Bond-film met Roger Moore als James Bond. Roger Moore geeft James Bond altijd meer humor mee dan bijvoorbeeld Sean Connery, Timothy Dalton of Pierce Brosnan, waarbij de laatste nog het dichtsbij Roger Moore’s vertolking komt.

De invulling die de acteurs geven aan hun vertolking van James Bond heeft ervoor gezorgd dat bij het publiek de meningen verdeeld zijn, wie nu als beste 007 uit de bus komt. Gaat je voorkeur uit naar Roger Moore, dan is dit ongetwijfeld één van zijn beste films. Het lijkt alsof Ian Fleming ‘Octopussy’ heeft geschreven met Roger Moore al in zijn achterhoofd. Het kost hem zichtbaar geen moeite om invulling te geven aan zijn personage.

De acteerprestaties van de gerenommeerde en getalenteerde cast draagt ertoe bij dat deze film, voor Bond-begrippen, van hoog niveau is. Maud Adams, die als enige Bondgirl in drie films speelt (‘The Man with the Golden Gun’ en ‘A View to a Kill’), speelt overtuigend en zorgt ervoor dat er een duidelijke chemie ontstaat met Roger Moore. Louis Jordan, als slechterik Kamal Khan, is ook een goede keuze. Met zijn optreden geeft hij meer inhoud aan de rol van slechterik dan doorgaans wordt gedaan. Hij weet met zijn invulling ook nog enige sympathie bij de kijker op te wekken. Verder valt acteur Kabir Bedi op als Gobinda, de rechterhand van Kamal Khan. Een man van weinig woorden, maar wel uiterst charismatisch. Meestal worden de slechteriken uit het Oostblok zeer karikaturaal neergezet met als gevolg dat er sprake is van overacting. Steven Berkoff valt gelukkig niet in die valkuil. Hij gaat niet over de rand met zijn personage Generaal Orlov.

De scripts van James Bond-films vertonen meer overeenkomsten dan verschillen, maar de voor de jaren tachtig zo gevoelige verhoudingen tussen Oost en West en de dreiging van de Koude Oorlog speelt in deze film een belangrijke rol. In dit script is het voortreffelijk gelukt om de personages en verhaallijnen met elkaar te combineren.

Één groot nadeel van deze film is dat ‘Octopussy’ in zekere zin niet tijdloos is. De stunts komen nu nogal amateuristisch over. Een goed voorbeeld is de vechtscène op de trein. De trucage is overduidelijk te zien. Daarnaast duren daardoor bepaalde actiescènes te lang. In de 21ste eeuw zijn de technieken dusdanig verder ontwikkeld dat je als kijker niet meer geboeid blijft.

Indien je van dit punt geen bezwaar maakt dan zal ‘Octopussy’ je zeker aanspreken. Een perfecte film voor een avondje ontspannen kijken naar een stukje filmnostalgie.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 7 juli 1983