Odd Couple – Bo Ming Chan Dao Duo Ming Chuang (1979)

Regie: Lau Kar-Wing | 90 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Sammo Hung, Lau Kar-Wing, Leung Kar-Yan, Chung Fat, Mars, Dean Shek, Kam-Bo

De Sperenkoning (Lau Kar-Wing) en de Zwaardenkoning (Sammo Hung) zijn aartsrivalen, die het iedere tien jaar tegen elkaar opnemen om erachter te komen welke van de twee vaardigheden de betere is. Ieder gevecht eindigt echter in een gelijkspel en de meesters voelen dat de jaartjes beginnen te tellen. Om tot een oplossing van hun probleem te komen, besluiten ze beiden een pupil op te leiden. Het plan is dat deze pupillen wanneer ze er klaar voor zijn het tegen elkaar zullen opnemen en dat er eindelijk een winnaar uit de strijd kan komen.

De Zwaardenkoning vindt zijn pupil in een jonge winkelier die zich niet zomaar laat afpersen door het plaatselijk geboefte. Een ideale leerling heeft geen ouders, geen vrouw en kinderen, geen eigendom, maar zit wel barstensvol woede. Nadat de Zwaardenkoning het huis van de jonge winkelier verbrand heeft en het hele dorp tegen hem heeft opgestookt, voldoet deze daar dan ook aan. Grappig hierbij is, dat de rol van de pupil gespeeld wordt door Lau Kar-Wing, die ook de rol van Sperenkoning voor zijn rekening neemt. Overigens is de actie die tot dan toe aan bod gekomen is, zoals in zovele Hong Kong-films, een combinatie van oogverblindende Kung Fu en totaal onzinnige grappenmakerij. Helaas voegen sommige van deze clowneske scènes echt geen jota toe aan de film.

Ondertussen loopt de Sperenkoning een bootsjongen tegen het lijf, die talent lijkt te hebben. Nadat deze jongen zijn boot heeft opgeofferd en daarmee voldoet aan de randvoorwaarden om een leerling te worden, kunnen de harde lessen van de meester beginnen. Echt verrassend is het natuurlijk niet, dat de pupil van de Sperenkoning gespeeld wordt door Sammo Hung, de oude Zwaardenkoning. Na een aantal lessen vol gekke humor en schitterende vechttechnieken, worden de leerlingen op pad gestuurd om hun missie te volbrengen.

Onderweg ontstaat een flinke matpartij tussen de Leerling van de Sperenkoning en een knokploeg onder leiding van Het Hobbelpaard / Mr. Rocking (Dean Shek) waar ook de Leerling van de Zwaardenkoning in terechtkomt. Terwijl de pupillen tonen dat ze de kneepjes van het Kung Fu vak al prima onder de knie hebben, rapporteren spionnen aan een schurk met de naam Hyena (Leung Kar-Yan) wat er zich afspeelt in het dorp. De Hyena herkent de technieken van de jongelingen en besluit hen te vangen en te gebruiken als lokaas voor zijn oude vijanden, de Koningen van het Zwaard en van de Speer. Uiteraard proberen de meesters hun leerlingen te bevrijden en  natuurlijk  resulteert dit in een gigantische vechtpartij.

De vechtscènes in The Odd Couple zijn supersnel en schitterend weergegeven. De hoofdrolspelers zijn werkelijk meesters met de wapens die zij hanteren. De rivaliteit tussen de twee Koningen is daarbij wel humoristisch; zelfs tijdens het gevecht met de gezamenlijke vijand, blijven ze op elkaar vitten. Sommige grappen zijn echter zo onzinnig, dat je het schaamrood op de kaken krijgt (zeker wanneer je er ook daadwerkelijk om moet lachen!). De waardering voor deze film is dan ook voornamelijk gebaseerd op de bizarre capriolen die uitgehaald worden zonder al die Matrix-achtige special effects die sinds de late jaren 90 van iedereen een Kung Fu-specialist kunnen maken. Wat het vechten betreft is dit daarom met recht een Hong Kong klassieker.

Boudewijn de Boe