Offline (2012)

Regie: Peter Monsaert | 110 minuten | drama | Acteurs: Wim Willaert, Anemone Valcke, Katelijne Damen, Robrecht Vanden Thoren, Mourade Zeguendi, Liesa Naert, Patricia Groemaere, Dominique van Malder, Margriet Bruggeman, Lukas Smolders, Souad Boukhatem, Peter Gorissen

Na zeven jaar gevangenisstraf komt de Gentse Rudy eindelijk vrij. Nu hij zijn boete aan de maatschappij heeft betaald, heeft hij zijn doelstellingen duidelijk op een rijtje. Niet alleen wil hij zijn oude baan weer oppakken – hij was reparateur van wasmachines – ook wil hij, en dat is nog veel belangrijker, herenigd worden met zijn gezin. Rudy krijgt daarbij hulp van zijn vriend Rachid en de gepensioneerde kapster Denise. Al gauw realiseert hij zich dat aan een baan komen niet makkelijk is en dat zijn ex-vrouw alle contactpogingen afweert. De enige die Rudy weer een beetje vrolijk maakt is het meisje met wie hij chat via een website.

‘Offline’ is het Vlaamse speelfilmdebuut van regisseur/scenarist Peter Monsaert. En wát voor een debuut. ‘Offline’ zal na afloop vast nog een tijdje door je hoofd spoken. De film begint vrij rustig. Het is voor de kijker niet duidelijk wat er precies gaande is. Maar Monsaert trekt je naarmate het verhaal vordert steeds meer in de film: de plot ontrafelt zich langzaam. Rudy’s verleden komt langzaam boven en je raakt als kijker in tweestrijd. Je bent op dat moment al sympathie voor hem gaan voelen en begrijpt niet waarom zijn familie zich zo van hem afkeert. Maar dan komt het gruwelijke geheim naar boven en word je gedwongen om anders naar Rudy te kijken. Of toch niet? Monsaert heeft van zijn hoofdpersoon een echt mens gemaakt, die toevallig iets verschrikkelijks heeft gedaan. De vraag die de kijker continue bezighoudt is: moet Rudy daar de rest van zijn leven voor boeten? Door deze gewetenskwestie wordt ‘Offline’ naar een hoger niveau getild.

Monsaert blijft met de camera letterlijk dicht op de huid zitten van de personages. Die keuze is erg passend voor het verhaal. Je raakt meer betrokken bij de emotionele situatie waarin de karakters zich bevinden. De rol van Rudy wordt gespeeld door Wim Willaert die een gelaagd karakter neerzet. Rudy is eenzaam en verlangt naar zijn gezin, maar heeft niet voor niks in de gevangenis gezeten. Communiceren is niet zijn sterkste kant en hij reageert impulsief. Hierdoor is hij af en toe een botte eikel die mensen onnodig kwetst. Lof gaat ook uit naar Anemone Valcke die (zonder al te veel te verklappen) een belangrijke en intense rol speelt als de jonge Vicky. In haar scènes met Willaert is ze op haar best door heel kwetsbaar te zijn. Ook op de rest van de cast is niets aan te merken.

De muziek van ‘Offline’ is gemaakt door de Belgische band Triggerfinger, die in 2012 een enorme hit scoorden in Nederland met hun cover van Lykke Li’s “I Follow Rivers”. Triggerfinger is van oorsprong een stevige rockband die ook mooie ingetogen muziek maakt. Die combinatie past perfect bij de film. De muziek draagt zeker bij aan de sfeer van de film. Triggerfinger vertaalt het gefrustreerde en eenzame karakter van Rudy goed naar rockmuziek en instrumentale rustige nummers. Artistiek en commercieel gezien is de medewerking met Triggerfinger een goede zet van de regisseur. Een populaire band als Triggerfinger zal vast voor extra publiciteit zorgen.

‘Offline’ is een film over het geweten van de mens, boetedoening en het onvermogen tot communiceren. De passende muziek van Triggerfinger en de levensechte karakters laten je niet meer los. ‘Offline’ is een prachtige film van onze zuiderburen.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 17 januari 2013
DVD-release: 28 mei 2013