Oh Boy (2012)

Regie: Jan-Ole Gerster | 85 minuten | komedie, drama | Acteurs: Tom Schilling, Alexander Altomirianos, Inga Birkenfeld, Fred Aaron Blake, Martin Brambach, Annika Ernst, Michael Gwisdek, Katharina Hauck, Robert Hofmann, Marc Hosemann, Steffen Jürgens, Rolf Peter Kahl, Friederike Kempter, Arnd Klawitter, Frederick Lau, Leander Modersohn, Ulrich Noethen, Andreas Schröders, Katharina Schüttler, Theo Trebs, Justus von Dohnányi, Mayra Wallraff

Een dag in het leven van de Berlijnse schoolverlater Niko Fischer (Tom Schilling) is het decor voor het speelfilmdebuut van regisseur Jan-Ole Gerster. ‘Oh Boy’ voelt door de fijnzinnige dialoog en het subtiele spel met de camera echter meer aan als het werk van een zeer ervaren regisseur. Het is dan ook de bravoure om de op het oog dunne plot op deze delicate manier vast te leggen dat Gerster siert.

De absurde Woody Allen-achtige situaties waar Niko op deze ene dag in belandt blijven door de uitstekend uitgewerkte dialoog tot op zekere zin geloofwaardig. Dit is vooral te wijten aan het feit dat de neiging tot chargeren wordt genegeerd. Met zijn onbevangen spel is Fischer een belangrijke schakel in het ontstaan van de droogkomische situaties. Ondanks de absurditeit blijven er in sommige van de gênante voorvallen wel herkenbare pijnlijkheden te ontdekken. Deze vinger op de zere plek is misschien ook wel meteen de kracht achter ‘Oh Boy’.

De stad Berlijn wordt op prachtige wijze in beeld gebracht, en de keuze om dit in zwart-wit te doen is een uiterst gelukkige. De afwezigheid van kleur past goed bij de ingehouden, minimalistische en poëtische stijl van ‘Oh Boy’. Cameraman Philipp Kirsamer schrijft met de camera als pen schitterende gedichten over de stadse leven in Berlijn, deze door Jan-Ole Gerster gebundeld in ‘Oh Boy’.

Niko’s doen en laten kan het best vergeleken worden met de manier waarop ze in New Orleans de trompet bespelen. Er is ruimte om te improviseren maar er wordt wel altijd teruggegrepen op een vast ritme, een kop koffie en een peuk. Het is daarom geen toeval dat de prachtige jazzy soundtrack van Major Minors en Cherilyn Macneil zo goed past bij dit roerende personage en de fraaie zwart-wit beelden van Berlijn.

Dat Jan-Ole Gerster een buitengewoon getalenteerd filmmaker is bewijst hij met ‘Oh Boy’. De relevantie waarmee op absurde en komische wijze de problemen in de moderne tijd worden aangekaart lijken alle verwachtingen te overtreffen, het is daarom wachten op een vervolg van deze Duitse regisseur.

Robin Zwaan

Bioscooprelease: 30 mei 2013
DVD-release: 3 oktober 2013