Olympus Has Fallen (2013)

Regie: Antoine Fuqua | 120 minuten | actie, thriller | Acteurs: Gerard Butler, Aaron Eckhart, Morgan Freeman, Angela Bassett, Finley Jacobsen, Dylan McDermott, Rick Yune, Melissa Leo, Radha Mitchell, Cole Hauser, Phil Austin, James Ingersoll, Freddy Bosche, Lance Broadway, Sean O’Bryan, Keong Sim, Kevin Moon, Malana Lea, Robert Forster

Om de zoveel tijd is het in Hollywood nodig om twee films met bijna dezelfde verhaallijn kort na elkaar te laten uitkomen. Een van de meest bekende voorbeelden hiervan is ‘Armageddon’ (1998) vs. ‘Deep Impact’ (1998) en vrij recent nog was dit ‘Skyline’ (2011) vs. ‘Battle: Los Angeles’ (2011). Ook ‘Olympus Has Fallen’ krijgt er aan het einde van zomer 2013 een tweelingbroertje bij: ‘White House Down’. In ieder geval heeft ‘Olympus Has Fallen’ de eerste slag al gewonnen, namelijk die van de releasedata. Of dit ten koste is gegaan van kwaliteit moet nog blijken.

In ‘Olympus Has Fallen’ volgen wij Secret Service-agent Mike Banning (Gerard Butler). Naar aanleiding van een tragisch ongeluk onder zijn toezicht moet hij genoegen nemen met een kantoorbaantje bij het Ministerie van Financiën nadat hij lange tijd trouw de president van de VS, Benjamin Asher (Aaron Eckhart), heeft gediend. Tijdens de zoveelste dag waar Mike verveeld en gefrustreerd achter zijn bureau zit kijkt hij uit zijn raam om tot zijn ontzetting te zien dat Washington wordt aangevallen door terroristen. Dat deze aanval plaatsvindt tijdens een bezoek van de premier van Zuid-Korea aan het Witte Huis kan geen toeval zijn. Snel haast hij zich richting het Witte Huis om te doen waar hij het beste in is: het beschermen van de president van de Verenigde Staten.

De klassieke actiefilm is een ondergewaardeerd genre. Waar je de gemiddelde vrouw blij kan maken met een leuke romantische komedie op zijn tijd geldt dit bij de gemiddelde man met een goeie actiefilm. Het aanbod is de laatste jaren toch beduidend minder dan de hoogtijdagen van de jaren 90. ‘The Expendables’ (2010) zorgde weer voor een opleving in het genre en ‘Olympus Has Fallen’ borduurt hier vrolijk op voort. Het heeft alle benodigde ingrediënten: een no-nonsense actieheld, een simpel verhaal en een immorele bad guy.

Antoine Fuqua (onder andere bekend van ‘Training Day’) regisseert deze ode aan de klassieke actiefilm. Voor dit project heeft de regisseur een ware all-star cast om zich heen verzameld, met namen als Morgan Freeman, Aaron Eckhart en Gerard Butler. Gerard Butler keert na enkele uitstapjes naar andere genres weer terug naar het genre waarin hij floreert. Hij draagt de film als Mike Banning, de verbannen Secret Service agent die op zoek is naar verlossing van zijn schuldgevoel. Alles wat je verwacht van een actieheld is aanwezig: goeie oneliners, niet luisteren naar meerderen, uitstekende vechtkunsten en het creatief uitschakelen van bad guys. De talenten van Aaron Eckhart als president Asher worden niet ten volle benut, mede doordat zijn personage te weinig diepgaand is. Morgan Freeman is zoals altijd een stabiele factor en na eerdere rollen als God (‘Bruce Almighty’, 2003 en ‘Evan Almighty’, 2007) en de president van de VS (‘Deep Impact’, 1998) draait hij zijn hand niet om voor het spelen van Trumbull, voorzitter van het Huis van Afgevaardigden en vervangend president.

‘Olympus Has Fallen’ moet het dus voornamelijk hebben van zijn sterke cast en toffe actiescènes (vooral de aanval op de Washington DC en de bijbehorende monumenten zijn indrukwekkend) en niet zozeer van zijn verhaal. Het actuele element van de film wat betreft de betrokkenheid van beide Korea’s is een bonus. Regisseur Antoine Fuqua koos dit onderwerp al voordat de huidige ontwikkelingen plaatsvonden, om de altijd geplaagde Russen en Arabieren eens met rust te laten. Er zijn net teveel dooie momenten en gaten in het  al simpele verhaal om ervoor te zorgen dat dit een genreklassieker wordt. Voornamelijk het late reactievermogen van het leger en codes die niet veranderd zijn zullen wenkbrauwen doen fronsen.

Het zal de actiefilmliefhebber goed doen om op te merken dat het genre na lange tijd weer wordt opgepikt in Hollywood. ‘Olympus Has Fallen’ is een aardige toevoeging hieraan en zal de enigszins zure smaak in de mond die  ‘A Good Day To Die Hard’ (2013) eerder dit jaar bij de meesten achterliet doen vergeten. Antoine Fuqua levert hier een ode aan de jaren 90 actiefilm af die, als we de eerste kritische geluiden mogen geloven, interessanter is dan concurrent ‘White House Down’.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 9 mei 2013
DVD- en blu-ray-release: 20 augustus 2013