Omar m’a tuer (2011)

Regie: Roschdy Zem | 85 minuten | drama | Acteurs: Sami Bouajila, Denis Podalydès, Maurice Bénichou, Salomé Stévenin, Nozha Khouadra, Afida Tahri, Yanis Abdellaoui, Ayoub El Mahlili, Martial Rivol, Lounès Tazairt, Liliane Nataf, Catherine Salviat, Pascal Elso, Didier Vinson, Gabriel Le Doze, Pierre Laur, Pierre Brichese

Als een van de vele films rondom een gevangene die vastzit, maar volhoudt onschuldig te zijn, weet ‘Omar m’a tuer’ zich maar moeilijk te onderscheiden. Na een wat onevenwichtig begin veert de film weliswaar op en wordt steeds sterker, maar faalt in zijn finale echt doorslaggevend te worden, waardoor de film ondanks zijn heftige thema alsnog aanvoelt als een tussendoortje.

Tuinman Omar Raddad wordt in 1991 opgepakt voor de moord op Ghislaine Marchal wiens tuin hij beheert. De affaire houdt heel Frankrijk bezig, en ondanks veel ongeloofwaardig bewijs wordt hij even later tot maar liefst achttien jaar gevangenschap veroordeeld. De film ‘Omar m’a tuer’ splitst zich op en toont enerzijds de ontwikkelingen in 1991 – met het veelvoudig onschuldig pleiten van Omar – en anderzijds de verwoede pogingen van een schrijver die zich in 1993 in de zaak vastbijt, en deels voor het eigen gewin en deels om het onrecht te bevechten hem vrij wil krijgen.

Hoewel ‘Omar m’a tuer’ zich op een waargebeurd verhaal baseert en het zich via de verhaallijn over de schrijver en diens boek wil presenteren als een soort filmversie van Truman Capotes beroemde boek ‘In Cold Blood’ – die ook een veel geprezen boek schreef over een mysterieuze moordzaak – wil het maar niet echt vlotten. De zaak overtuigt zichzelf makkelijk als zijnde belangrijk, maar toch lijkt de film tot weinig meer in staat dan medelijden kweken voor Omar, wat al na enkele minuten is gelukt. Verhaaltechnisch is het merendeel van de film in orde, en het mysterie rond de moord op Ghislaine Marchal is fascinerend genoeg om lang te boeien, maar lijkt op het einde wat te zijn afgeraffeld, waardoor ‘Omar m’a tuer’ het niet haalt bij andere films gebaseerd op waargebeurde verhalen over onschuldige gevangenen, zoals Jim Sheridans ‘In The Name Of The Father’. Regisseur Roschdy Zem – die als acteur bekend is van films als ‘Indigènes’ en ‘Outside the Law’ (‘Hors la loi’) – weet jammer genoeg onvoldoende te overtuigen.

Luuk Imhann

Bioscooprelease: 19 april 2012