On Her Majesty’s Secret Service (1969)

Regie: Peter R. Hunt | 140 minuten |  actie, drama, thriller, avontuur, romantiek | Acteurs: George Lazenby, Diana Rigg, Telly Savalas, Gabriele Ferzetti, Ilse Steppat, Lois Maxwell, George Baker, Bernard Lee, Bernard Horsfall, Desmond Llewelyn, Yuri Borionko, Virginia North, Geoffrey Cheshire, Irvin Allen, Terence Mountain, James Bree, John Gay, Angela Scoular, Catherine Schell

De Australische acteur George Lazenby speelt eenmalig de hoofdrol in ‘On Her Majesty’s Secret Service’. Het James Bond-verhaal uit 1969 is onevenwichtig, maar veel actie, een aardige cast, een vechtlustige 007 én een geweldig Bond-meisje brengen compensatie.

Het is niet eenvoudig om Sean Connery op te volgen als de nieuwe James Bond. Producers Saltzman en Brocoli gaan eind jaren zestig uiteindelijk in zee met de tot dan toe onbekende Australiër Lazenby, die het aandurft om in de huid van de beroemdste spion van Groot-Brittannië te kruipen. Lazenby maakt met zijn baby face van 007 een mens van vlees en bloed, meer dan andere Bond-vertolkers zoals Roger Moore of Sean Connery.

‘On Her Majesty’s Secret Service’ is een bijzondere film, omdat de aaibaarheidsfactor van 007 significant groter is dan in andere Bond-films. Lazenby wordt verliefd en wil trouwen met de vrouw van zijn dromen.  Doodgewoon, net als veel andere mensen. Lazenby’s vertolking zal bovendien altijd bijzonder zijn, omdat hij te boek staat als de man die maar één keer de rol van 007 op zich nam. Naar verluidt was hij bang dat het typisch Britse karakter van James Bond niet paste in het toenmalige hippietijdperk. Jammer, want zijn rol in ‘Majesty’ biedt voldoende perspectief voor een vervolg, dat er nooit komt.

Gelukkig bestaat er het fenomeen “Bond-meisje”. Diana Rigg excelleert als vrouw waar Lazenby gek van is. Rigg, van de TV-serie ‘The Avengers’, zet zelfs één van de beste vrouwelijke hoofdrollen neer van de gehele James Bond-reeks. Meer dan andere Bond-vrouwen teert Rigg niet uitsluitend op haar uiterlijk, maar toont zij een groot acteertalent. Rigg valt het meeste op in het eerste gedeelte van de film, waarin zij als verwende rijkeluisdochter Lazenby’s avances negeert. Haar nonchalante, koele gedrag is geknipt voor de rol.

Minder aansprekend zijn enkele verhaallijnen van ‘On Her Majesty’s Secret Service’. Zo is het uitgangspunt dat een notoire crimineel de beroemdste spion ter wereld als ideale schoonzoon beschouwt niet al te sterk. Daarnaast is Blofeld’s (Telly ‘Kojak’ Savalas) indoctrinatie van een internationaal gezelschap vrouwen om de wereld te bedreigen ook niet van grote klasse.

Maar ach, dit is James Bond en het draait vooral om vrouwen, auto’s en geld en alledrie zijn rijkelijk aanwezig in ‘On Her Majesty’s Secret Service’. Vrouwen uit alle windhoeken van de aarde omringen Lazenby hoog in de Zwitserse Alpen en bieden zich opzichtig aan hem aan. Kan Bond, vermomd als Schot met kilt, zoveel verleiding weerstaan? Diana Rigg is de trotse bezitter van een vuurrode MG en een wereldvreemde megalomaan wil de machtigste man op de planeet worden. Typische ingrediënten voor een avontuur van de befaamde Britse spion.

Opvallende zaken zijn er ook. Zo doet Lazenby de meeste vuistgevechten zelf, hetgeen hem een gebroken arm oplevert. Grappig is dat een aantal vechtscènes versneld is opgenomen, zoals wanneer een donkere kleerkast Lazenby in het begin van de film onaangenaam verrast in het donker. Andere “special effects” zijn ook noemenswaardig. De beelden van een groepje boeven die onze held op een skipiste achtervolgt zijn misschien achterhaald, maar tonen tegelijkertijd hoe verwend je tegenwoordig bent met alle computeranimaties.

‘On Her Majesty’s Secret Service’ is een opvallende bladzijde uit de James Bond-reeks. Je kunt vraagtekens zetten bij een aantal uitgangspunten van het verhaal, maar is het niet een aanrader om te kijken of 007 daadwerkelijk in het huwelijksbootje stapt? Vanzelfsprekend is er veel vrouwelijk schoon en de ranke Diana Rigg is één van de beste Bond-meisjes ooit. Bereid jezelf ook voor op een ongebruikelijk eind.

Robbert Bitter

Bioscooprelease: 18 december 1969