One Day (2007)

Regie: Ditte Haarløv-Johnsen | 30 minuten | documentaire

Op een dag vertrek je uit Ghana om geld te verdienen in het Westen voor jou en je familie. Je komt terecht in Kopenhagen en je wordt prostituee. Je probeert binnen je eigen grenzen te voldoen aan de vaak bizarre eisen van je klanten. Het geld dat je verdient stuur je naar je familie in Ghana en in het bijzonder naar je dochter. Je dochter is inmiddels zestien jaar oud en je hebt haar al meer dan zes jaar niet gezien. Je kijkt vaak naar de video van haar tiende verjaardag en je verlangt naar haar. Je mist haar verschrikkelijk en je belt haar vaak.

Je dochter woont bij je zus die hopelijk goed voor haar zorgt. Je wilt zo graag haar moeder blijven en belangrijk voor haar zijn maar je vindt ook dat ze goed naar haar zus moet luisteren. Je doet je best om een paspoort voor haar te regelen zodat ze ook bij je kan komen wonen maar dat blijkt erg moeilijk te zijn. Ondertussen ontvang je klanten en probeer je aan hun wensen te voldoen. Je werkt samen met een andere prostituee en je bidt tot God dat hij je maar mag vergeven. En je bidt ook dat hij je een snel een beter leven geeft. Ondertussen blijf je onherkenbaar hoewel we veel van je kunnen zien in de film. Je wordt als een prachtig mens neergezet en waarschijnlijk ben je dat ook. Je betaalt een hoge prijs met dit leven en dit werk. Je doet het voor je familie en voor je dochter. Je bent het waard gered te worden. En de regisseur Ditte Haarløv-Johnsen verdient een compliment. De film is discreet en eerlijk, het is goed dat deze film is geselecteerd voor het filmfestival IDFA Student Competition.

Miranda van der Hoek