One Direction: This Is Us (2013)

Regie: Morgan Spurlock | 89 minuten | muziek, documentaire | Met: Niall Horan, Zayn Malik, Liam Payne, Harry Styles, Louis Tomlinson, Jon Shone, Dan Richards, Sandy Beales, Johs Devine, Simon Cowell, Chris Rock, Martin Scorsese

Jordan, Jonathan, Joey, Donnie, Danny, Gary, Mark, Robbie, Howard, Jason, Nick, Brian, AJ, Howie, Kevin, Lance, JC, Joey, Chris, Justin. Een beetje ingewijde herkent deze namen als de twintig jongens die de vier bekendste boybands van de jaren tachtig en negentig vormden: New Kids on the Block, Take That, Backstreet Boys en *NSYNC. Sinds 2010 mag aan dat rijtje Harry, Niall, Louis, Zayn en Liam toegevoegd worden: tezamen vormen zij het immens populaire One Direction. Met muziekdocumentaire ‘One Direction: This Is Us’ toont Morgan Spurlock (‘Super Size Me’) de fans een blik achter de schermen van hun grote Take Me Home tour in 2013.

Nieuwe dwepers zal deze sympathieke documentaire de band hoogstwaarschijnlijk niet opleveren, huidige liefhebbers krijgen exact wat ze willen én verwachten: korte gesprekken met de vijf bandleden, spaarzame interviews met familie, jeugdfoto’s, een enkel filmpje van een schooluitvoering, beelden van de audities bij The X-Factor, oorverdovend gillende meisjes en vooral veel gekkigheid. De verkleedpartijen zijn oprecht hilarisch. Ondanks dat Spurlock de jongens tijdens hun wereldtournee volgt, is er niet heel erg veel muziek, geen enkel nummer wordt volledig gespeeld. Het zal wel een bewuste keuze zijn, het maakt ‘One Direction: This Is Us’ wel iets vlotter. Voor een samengestelde jonge band is het niet verrassend dat de covers eigenlijk het beste klinken (Blondie’s One Way; Wheatus ‘Teenage Dirtbag), maar toegegeven: ook What Makes You Beautiful en Up All Night hebben zo hun charme, als je tenminste van vluchtige popliedjes houdt.

Een van de meest oprechte momenten is het gesprek op een boot tussen een vissende Liam en een luierende Harry, waarin de twee praten over hoe hun leven er uit zou zien als The X Factor niet op hun pad was gekomen. Die scène smaakt naar meer. Het geeft de indruk dat je de tieneridolen ietsje beter leert kennen, wat niet lukt met de opnamen thuis. Die ontstijgen de clichés niet en zijn te kort en daardoor oppervlakkig. Ja, de jongens komen uit een warm nest in een arbeidersmilieu. Ze hadden het niet zo breed dat dromen over de loterij winnen heel normaal was. Ja, de ouders missen hun kinderen, die sinds het miljoenen opleverende idee van Simon Cowell om met de vijf apart auditerende jongens een boyband te vormen in de voorronde van The X-Factor, niet meer thuis zijn geweest. En ja, de jongens zijn vooral gewoon gebleven en hebben alles te danken aan hun fans. Grote kans dat producent Simon Cowell een flinke vinger in de pap heeft gehad bij het editen en groene licht geven aan de definitieve versie van deze documentaire. Het resulteert in een weinig verrassend (hoewel, die Martin Scorsese scène zagen we niet aankomen), maar dankzij het enthousiasme van de energieke boys toch vermakelijk portret van een interessante hype. En voor de échte fans is ‘One Direction: This Is Us’ natuurlijk een must-have.

Bioscooprelease: 29 augustus 2013
VOD-release: 19 december 2013
DVD- en blu-ray-release (ook 3D): 19 december 2013