One Fine Day (1996)

Regie: Michael Hoffman | 108 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Michelle Pfeiffer, George Clooney, Mae Whitman, Alex D. Linz, Charles Durning, Jon Robin Baitz, Ellen Greene, Joe Grifasi, Pete Hamill, Anne Maria Horsford

George Clooney in een romantische komedie, wie had dat ooit gedacht? Hij speelt zijn kinderachtige, chaotische rol heel overtuigend. Vooral in gênante scènes, bijvoorbeeld die waarin hij, in aanwezigheid van zijn dochter, aan zijn psycholoog probeert uit te leggen dat hij een vrouw wil die ook van zijn dochter houdt, is hij op dreef. Michelle Pfeiffer is erg grappig als onhandig typetje. Ze toont veel lef door de halve film met uitgelopen mascara rond te lopen. One Fine day is een romantische komedie en dan verwacht je wel een zekere chemie tussen de acteurs. En dat hebben Clooney en Pfeiffer.

En ook Mae Whitman (Maggie) en Alex D. Linz (Sammy) zijn een geslaagd duo. Whitman speelde al vaker de dochter van bekende acteurs. Zo was ze de dochter van president Bill Pullman in ‘Independence Day’, van Sandra Bullock in ‘Hope Floats’ en van Andy Garcia en Meg Ryan in ‘When a Man Loves a Woman’.

De zijlijntjes rond Jack en Melanie, waarin ze beiden hun baan proberen te redden, zijn ook erg grappig en aandoenlijk. Het is een mooi rond verhaal en alle verhaallijnen worden uitgewerkt. Het camerawerk is creatief. Zo begin je als kijker de film via het raam van Melanies appartement en zo verlaat je het verhaal aan het einde ook weer.

Natuurlijk gaat er van alles mis in deze komedie. Sammy heeft de neiging om van alles in zijn neus te stoppen en dat doet hij vanzelfsprekend net als Jack op de kinderen past. Maggie zwerft graag rond en raakt zo verdwaalt als Melanie op de kinderen zou letten. Tussen de hilariteit om de kinderen door krijgen de volwassenen ook nog de tijd om vermakelijke scènes met elkaar te hebben en merk je dat langzaam de muurtjes om hen heen aan het afbreken zijn. Het einde van de film had wel iets korter mogen zijn, verder is het een geslaagde romantische komedie. Puur genieten!

Roosmarijn Andringa

Bioscooprelease: 17 april 1997