One Man Up – L’uomo in più (2001)

Regie: Paolo Sorrentino | 97 minuten | drama, komedie | Acteurs: Toni Servillo, Andrea Renzi, Antonino Bruschetta, Angela Goodwin, Nello Mascia, Peppe Lanzetta, Stefania Barca, Italo Celoro, Maurizio Coccorullo, Clotilde Sabatino, Marzio Honorato, Rosaria De Cicco, Roberto De Francesco, Beniamino Femiano, Monica Nappo, Andrea Marrocco, Enrica Rosso, Federico Torre, Alfonso Postiglione, Toni Laudadio

Twee mannen delen dezelfde naam. De ene is een flamboyante en arrogante kwal die als zanger gretig misbruik maakt van zijn populariteit. De andere heeft het tot profvoetballer geschopt maar is erg rustig en bedachtzaam. Hun persoonlijkheden liggen mijlenver uit elkaar. Toch zijn ze onrechtstreeks verbonden. De grillen van het lot zorgen er namelijk voor dat de carrière en het persoonlijke leven van de twee naamgenoten een serieuze knauw krijgen. Dankzij zijn stem gaat het Tony Pisapia behoorlijk voor de wind. De mensen, vooral aan de kant van het vrouwelijk geslacht, zien hem graag optreden.  Helaas kampt de crooner met een knoert van een drugsverslaving. Onder invloed papt hij in een nachtclub aan met een zestienjarig meisje. Het daarop volgende schandaal betekent het einde van zijn succes. Antonio Pisapia maakt naam als voetballer. Wanneer enkele teamgenoten hem benaderen voor het vervalsen van een wedstrijd weigert hij resoluut. Tijdens een training komt hem dat duur te staan. Na een zware tackle dwingt een knieblessure hem tot stoppen. Na zijn revalidatie wil Antonio het proberen als trainer. Niemand wil hem echter een kans geven.

In het leven moet je geluk hebben. Maar Dame Fortuna laat je even snel weer in de steek. In ‘L’uomo in Più’ kiest het toeval twee protagonisten uit. Hun loterijbriefje bevat helaas niet de juiste cijfers. Tony en Antonio zijn verenigd in de tegenslag. Op hun eigen manier proberen ze hiermee om te gaan. Naarmate de prent vordert, zien we wie over het sterkste karakter beschikt en ondanks alle ellende terug overeind krabbelt. Al moet dit laatste ook weer in het juiste perspectief geplaatst worden.

Paolo Sorrentino heeft met ‘Il Divo’ en ‘Le consequenze dell’amore’ al twee kleine meesterwerkjes afgeleverd. Zijn debuut ‘L’uomo in più’ ontbeert nog de nodige consistentie en doeltreffendheid. Naar het einde toe verslikt Sorrentino zich in een overdreven en ongeloofwaardige actie om zijn twee hoofdpersonages met elkaar te verbinden. Toch is deze prent al een blauwdruk van het talent dat in deze Italiaanse regisseur zit. Zijn vaste acteur Tony Servillo krijgt overigens flink wat weerwerk van Andrea Renzi. Met hun twee zorgen ze voor een memorabele performance. Servillo schittert met zijn verbale fluimen. Renzi overdondert met zijn treurige lichaamstaal. Deze Italiaanse prent uit 2001 is zonder discussie een aanrader.

Jochem Geelen