One Missed Call-Chakushin ari (2003)

Regie: Takashi Miike | 112 minuten | horror, thriller | Acteurs: Kou Shibasaki, Shinichi Tsutsumi, Kazue Fukiishi, Renji Ishibashi, Goro Kishitani, Anna Nagata, Atsushi Ida, Yutaka Matsushige, Mariko Tsutsui

Na het luchtige ‘Zebraman’ dat eerder dit jaar in de Nederlandse bioscopen verscheen is Takashi Miike weer terug op vertrouwd terrein met de horrorfilm ‘One Missed Call’. Alle ingrediënten die we kennen van films als ‘Ringu’ en ‘Ju-On’ zijn aanwezig: een boosaardige vrouwelijke geest, ijzingwekkende scènes in naargeestige gebouwen, sterfgevallen onder mysterieuze omstandigheden en een held(in) die de strijd aanbindt met kwade machten.

Maar waar ‘Ringu’ en ‘Ju-On’ in een zeker tempo naar een climax toewerken, waarna het verhaal vrij snel wordt afgerond, sleept ‘One Missed Call’ zich met een speeltijd van 112 minuten minstens een kwartier te lang voort. En dat is jammer, want tot dat laatste kwartier is het verhaal spannend en op veel momenten zelfs huiveringwekkend. Het lijkt of Miike de kijker aan het einde van de film een bepaalde boodschap wou meegeven, maar deze boodschap slaat de plank volledig mis.

Ondanks dit zwakke punt is ‘One Missed Call’ een redelijk onderhoudende film. Wat betreft de cast springt vooral Kou Shibasaki in de rol van Yumi eruit. Shibasaki was al eerder in hoofdrollen te zien, onder andere in ‘Battle Royale’ (2000), ‘Kakashi’ (2001) en ‘Go’ (2001). Naast actrice is ze in Japan ook een succesvolle zangeres.

Met ‘One Missed Call’ wil Miike de stap wagen om uit te stijgen boven zijn cultstatus en een groter publiek te bereiken. Dit is begrijpelijk, maar deze film is daardoor wel een van de minder sterke uit Miike’s inmiddels omvangrijke oeuvre (hij maakt gemiddeld 5 films per jaar). En waar hij met zijn voorlaatste film ‘Zebraman’ een nieuwe weg insloeg, betreed hij met ‘One Missed Call’ een platgetreden pad. Het is een degelijke horrorfilm, met weinig originele elementen in vergelijking met Miike’s eerdere werk.

Of Miike met deze film een nieuwe publiekslieveling wordt zullen we binnenkort merken. In zijn thuisland Japan was dit in ieder geval zijn eerste (commercieël) succesvolle film. Wie weet komt er over een tijdje een Amerikaanse remake, zoals dat eerder gebeurde met ‘Ringu’ en ‘Ju-On’.

Saskia Blokker

Bioscooprelease: 7 oktober 2004