One Piece Film 3: Chopper’s Kingdom in the Strange Animal Island – One piece: Chinjou shima no chopper oukoku (2002)

Regie: Atsuji Shimizu | 62 minuten | animatie, actie, avontuur, komedie, fantasie | Originele stemmencast: Takeshi Aono, Masashi Ebara, Toshiko Fujita, Daisuke Gôri, Hiroaki Hirata, Kazuya Nakai, Akemi Okamura, Ikue Ootani, Ai Orikasa, Tomokazu Seki, Mayumi Tanaka, Kappei Yamaguchi

Eiichiro Oda is een rijk – en geliefd – man geworden door zijn creatie. Deze Japanner had het slimme idee om een chaotische en hysterische manga te bedenken die met een dikke knipoog wordt opgediend. De slapstick-achtige capriolen van de fantasievolle crew van piratenschip ‘Vogue Merry’ worden afgewisseld met een gezonde portie melodrama. Deze succesformule heeft geresulteerd in een zwik videogames geresulteerd en animes.  Deel drie in de filmreeks is ‘One Piece Film 3: Chopper’s Kingdom In The Strange Animal Island’.

Wat kun je verwachten van een anime met zo’n catchy titel als ‘One Piece Film 3: Chopper’s Kingdom In The Strange Animal Island’? Een heleboel, want traditiegetrouw valt er weer genoeg te beleven in het universum van ‘One Piece’. In deze film draait het voornamelijk om Toni Toni Chopper. Dit vreemde wezentje – zeg maar een hybride tussen een rendier en een kleuter – wordt vaak als de mascotte van de bemanning van de ‘One Piece’ piratenbende gezien, maar hij is toch echt een volwaardig lid. Chopper kan in een reusachtig rendiermonster veranderen als hij Devil Fruit eet. Altijd handig, want dan boezemt hij WEL ontzag in. In dit avontuur belandt Chopper na schipbreuk te hebben geleden in een dierenbijeenkomst. De aanwezigen zien in hem de Messias.

Te veel over het verhaal van dit even geflipte als geniale verhaal vertellen, zou zonde zijn. Elke film waarin een rendierachtig mensdier te zien is, mag je als instant klassieker beschouwen. Toch? Leve de fantasie van onze Japanse medemens. Fans van de ‘One Piece’ saga zullen smullen van deze dvd of Blu-ray, want het karakter van antiheld Chopper wordt verder uitgediept. Het koddige figuurtje leent zich uitstekend voor een luchtig en fris avontuur.

In een dik uur vliegt Chopper van hot naar her en ontmoet hij de meest buitenissige personages. De film wordt met een vette knipoog gepresenteerd. De fraaie animaties en de hoge aaibaarheidsfactor van de titelheld leveren een vermakelijke film op waar ‘One Piece’ fans van zullen smullen. Zonder voorkennis is deze kolder niet te volgen. Een betere reden om deze opmerkelijke strips te lezen is er dus niet.

‘One Piece Film 3: Chopper’s Kingdom in the Strange Animal Island’ verschijnt maandag 14 mei 2012 op DVD en blu-ray.