One Piece Film 6: Baron Omatsuri and the Island Of Secrets – One piece: Omatsuri danshaku to himitsu no shima (2005)

Regie: Mamoru Hosoda | 91 minuten | animatie, actie, komedie, drama | Originele stemmencast: Mayumi Tanaka, Yuriko Yamaguchi, Kazuya Nakai, Akemi Okamura, Ikue Ôtani, Takeshi Aono, Shou Ayanokouji, Kôhei Fukuhara, Keiji Hirai, Hiroaki Hirata, Sôsuke Ikematsu, Hidehiko Kaneko, Takeharu Kunimoto, Takeshi Kusao, Jun’ichi Miyake, Takashi Mori

De Japanse tekenaar Eiichiro Oda kan vast met vervroegd pensioen, want zijn geesteskind – de ‘One Piece’ saga – doet het erg goed. Niet alleen in zijn thuisland, maar ook buiten de landsgrenzen. Dat ligt onder meer aan de laagdrempelige verhalen, grappige personages en de perfecte balans tussen komedie en (een vleugje) drama. De franchise heeft naast een langlopende tv-serie ook tot een zwik videogames en een filmreeks geleid. ‘One Piece Film 6 – Baron Omatsuri and the Island of Secrets’ is de nieuwste boreling.

In dit zesde deel besluit de bemanning van piratenschip de strohoed dat ze wel aan vakantie toe zijn. De crew meert aan op feesteiland Omatsuri. Op dit alternatieve Ibiza zijn de dames mooi en het eten lekker. Wat wil je als piraat nog meer? Baron Omatusuri is eigenaar van dit paradijs op aarde, maar zit niet op bezoek te wachten. Als de bemanning van de attracties wil genieten, zal het een aantal opdrachten uit moeten voeren. Uiteraard bestaan deze beproevingen niet uit onschuldige spelletjes zoals spijkerpoepen en koekhappen…

‘One Piece Film 6 – Baron Omatsuri and the Island of Secrets’ is een toffe film. De door Oda bedachte hoofdrolspelers zijn sympathiek en hebben allemaal een eigen smoel. Daarnaast is Baron Omatusuri een geweldige schurk met inleefbare motieven. Wat opvalt is dat de toon wat donkerder is dan je van een ‘One Piece’ film gewend bent. Dat ligt aan de baron en zijn tragische achtergrond.

Deze film is minder actiegeoriënteerd dan de voorganger en bevat meer karakteruitdieping. Helemaal niets mis mee, want dat houdt de reeks juist zo fris. Je wilt niet keer op keer dezelfde film zien. Visueel gezien is de film erg fraai. De animatie ziet er goed uit en de fantasievolle personages blijven je boeien. Nieuwkomers zullen deze film niet kunnen volgen als ze de tv-serie of andere films niet gezien hebben. Tip: begin bij het begin. Zonder voorkennis zul je veel missen.

DVD- en blu-ray-release: 29 november 2012