Only Lovers Left Alive (2013)

Regie: Jim Jarmusch | 123 minuten | drama, horror, romantiek | Acteurs: Tom Hiddleston, Tilda Swinton, Mia Wasikowska, John Hurt, Anton Yelchin, Jeffrey Wright, Slimane Dazi, Carter Logan, Ali Amine, Yasmine Hamdan, Kamal Moummad, Cody Stauber, Aurelie Thepaut

Als je al een aantal eeuwen op deze aardbol rondloopt, hoeveel zin heb je dan nog in het leven? Met ‘Only Lovers Left Alive’ neemt de eigenzinnige filmmaker Jim Jarmusch (onder andere bekend van ‘Coffee and Cigarettes’ en ‘Ghost Dog: The Way of the Samurai’) het genre van de vampierfilm onder handen.

“Nee hé, toch niet weer vampiers” zullen de meesten denken, maar onder toeziend oog van Jarmusch voorziet een imposante cast (waaronder Tom Hiddleston, Tilda Swinton en John Hurt) een aloud gegeven van een nieuwe draai. Niet voor niets behoorde ‘Only Lovers Left Alive’ tot de officiële selectie van het Cannes filmfestival 2013.

Adam (Tom Hiddleston) heeft het een beetje gehad met de mensheid, ook wel “zombies” genoemd. Hij leidt een teruggetrokken bestaan als muzikant in Detroit met de onwetende “zombie” Ian (Anton Yelchin) als regelneef. Pas bij de hereniging met zijn grote liefde Eve (Tilda Swinton), die lange tijd haar onsterfelijkheid in Tanger (Marokko) doorbracht, leeft hij weer wat op. De dagen worden gevuld met het eten van ijslolly’s gemaakt van bloed, discussies over historische figuren en nachtritten met de auto. Totdat het vervelende zusje van Eve, Ava (Mia Wasikowska) haar intrede doet en het rustige bestaan van het vampierkoppel wederom op stelten zet.

De titel van “coolste vampierkoppel” mag toch wel worden gegeven aan hoofdpersonages Adam & Eve. Zij zijn in vrijwel alle aspecten tegenovergesteld maar vullen elkaar perfect aan. Alhoewel het stel soms te betweterig overkomt (hou eens op met die Latijnse benamingen!) zijn het toch fascinerende personages, maar wat wil je als je al eeuwen de aarde bewandelt. De opgevoerde liefde tussen Hiddleston en Swinton is, ondanks een leeftijdsverschil van meer dan twintig jaar, uiterst geloofwaardig. Er is trouwens een heerlijke rol weggelegd voor John Hurt die met zijn Marlowe de mythe van Shakespeare in zijn schaarse scènes tenietdoet.

De hypnotiserende toon, mede te danken door de sfeervolle soundtrack, van ‘Only Lovers Left Alive’ is niet voor iedereen weggelegd. Er lijkt in eerste instantie weinig te gebeuren in de film en alles verloopt op een zeer rustig tempo. Maar mocht een relaxte flow geen probleem zijn dan is het heerlijk wegdromen in deze moderne blik op de vampierlegende.

Naast het regisseren neemt Jim Jarmusch ook bijna altijd het scenario van zijn films voor eigen rekening en ook met ‘Only Lovers Left Alive’ heeft hij een totaalpakket afgeleverd. De filmlocaties van Detroit en Tanger doen aan als extra personages en van casting tot cinematografie, alles sluit naadloos op elkaar aan. Ook de verschillende verwijzingen naar het hedendaags sombere uitzicht van de mens en de Yin-Yang door middel van het donkere uiterlijk van Adam tegenover de lichte verschijning van Eve zullen de meesten niet ontgaan.

Laat je zeker niet afschrikken door het woord vampier, want de vergankelijke kijk op de mensheid vanuit dit standpunt is fascinerend. Daarnaast is het simpelweg heerlijk vertoeven in de dromerige wereld van ‘Only Lovers Left Alive’.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 6 februari 2014
VOD-release: 19 juni 2014