Open Water (2003)

Regie: Chris Kentis | 80 minuten | drama, horror, thriller | Acteurs: Blanchard Ryan, Daniel Travis, Saul Stein, Estelle Lau, Michael E. Williamson, Cristina Zenarro, John Charles

‘Open Water’ bewijst, net als ‘The Blair Witch project’ (1999) dat films met een laag budget wel degelijk angstaanjagend kunnen zijn. Dit waargebeurde verhaal zal de ergste nachtmerrie zijn van menig duikfreak: achtergelaten worden in de open zee en niet weten wanneer de redding nabij is. Een keer een haai tegenkomen tijdens een duik is fascinerend, maar als er twee meter van je vandaan een stuk of tien haaien vechten om eten wordt genieten knap lastig.

‘Open Water’ is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Enkele jaren geleden stonden de kranten en duikmagazines vol van het nieuws dat twee duikers zijn achtergelaten op zee en het niet hebben overleefd. Regisseur Chris Kentis en zijn vrouw, producer Laura Lau, zijn zelf duikliefhebbers. Ze zagen in het verhaal een goed scenario voor een film.

De kracht van deze film is dat er geen enkel digitaal effect is gebruikt, noch dat er enig beeld door de computer werd gegenereerd. Bij Open Water’ zien we puur natuur. In totaal hebben de hoofdrolspelers Ryan en Travis tijdens de opnames maar liefst 120 uur in het water gelegen. De filmlocatie bevond zich op dertig kilometer van de kust van de Bahama’s, oftewel daadwerkelijk op open zee. Voor de haaien is een beroep gedaan op de plaatselijke haaienexpert. De grijze rif-haaien die we zien zijn levensecht, maar min of meer tam omdat ze bijzonder veel met mensen in contact zijn geweest. Om agressie onder de haaien op te wekken zijn stukken bloedende tonijn in het water gegooid, twee meter bij de acteurs vandaan. De confrontatie tussen de acteurs en haaien is dus echt, alhoewel Ryan en Travis onder water beschermd waren door een soort malienkolder die ze droegen. En op het moment dat de sfeer te grillig werd, werden ze meteen het water uitgehaald.

In wezen gebeurt er niet zo veel in deze film: we zien ‘slechts’ een koppel dat hier leert dat de zee meer te bieden heeft dan alleen mooie koraalriffen en tropische vissen. De angst om verlaten te worden komt hier zo goed tot uiting dat het je naar de keel grijpt. En dan zijn er nog de dreigende haaien die ervoor zorgen dat we daadwerkelijk met een thriller te maken hebben. In feite houdt deze film je tachtig minuten lang in spanning en dat maakt ‘Open Water’ tot een geweldige productie. Maar mocht je van plan zijn binnenkort je duikbrevet te halen, wacht dan nog even met een bezoekje aan deze film…

Josine van Gils

Bioscooprelease: 25 november 2004