Orange County (2002)

Regie: Jake Kasdan | 82 minuten | drama, komedie | Acteurs: Colin Hanks, Jack Black, Schuyler Fisk, Bret Harrison, Kyle Howard, John Lithgow, Chevy Chase, Kevin Kline, Ben Stiller, R.J. Knoll, Catherine O’Hara, Mike White, Lily Tomlin, Lillian Hurst, George Murdock, Olivia Rosewood, Carly Pope

‘It’s not just a movie. It’s a state of mind,’ kopt de filmposter van ‘Orange County’. Gezien de kop van komiek Jack Black die ook op de poster staat, hoef je deze pretentieuze uitspraak niet geheel serieus te nemen. Toen de film jammerlijk pijlsnel voorbijgeschoten was, bleek dat de makers alle recht hadden deze uitspraak te gebruiken. Het is een heerlijk frisse film geworden die een aanloop neemt richting cliché, maar deze vervolgens heel handig weet te ontwijken. Geheel in de lijn van productiemaatschappij MTV Films ontwikkelt het verhaal zich supersnel, zonder overdreven fragmentarisch in beeld te zijn gebracht.

Aan het roer van ‘Orange County’ staat de pas 29-jarige Jake Kasdan. Hij is de zoon van Lawrance Kasdan (scenarist van onder andere ‘Return of the Jedi’, ‘The Empire Strikes Back’, ‘Raiders of the Lost Ark’ en recentelijk ‘Dreamcatcher’ en regisseur van onder andere ‘ Body Heat’, ‘Silverado’ en ‘The Big Chill’) en had voor deze film nog weinig opzienbarends op zijn prestatielijst staan. Maar dat film maken in het bloed zit, spat werkelijk van het scherm. Het is uitkijken geblazen naar de volgende films van zijn hand.

De acteurs die meespelen zijn stuk voor stuk heerlijk op dreef. Hoofdrolspeler Colin Hanks doet sterk denken aan een jonge Dustin Hoffman (net als deze acteur in ‘The Graduate’ laat Hanks in ‘Orange County’ alles ‘over zich heen komen’) en heeft uiteraard ook wat weg van vader Tom Hanks. Catherine O’Hara (‘Home Alone’), die zijn vriendin speelt, lijkt een belofte voor de toekomst. Komiek Jack Black (‘High Fidelity’, ‘Shallow Hall’, ‘School Of Rock’), mag opdraven als sufgeblowde broer en steelt natuurlijk de show met zijn fysieke humor. John Lithgow (onder andere bekend van de succesvolle televisieserie ‘3rd Rock From The Sun’) speelt de vader en ook Lily Tomlin (‘Blue in the Face’, ‘Short Cuts’), Harold Ramis (schrijver van en spelend in ‘GhostBusters’ en scenarist van onder andere ‘Analyze This’ en ‘Analyze That’), Chevy Chase (‘Cops and Robbersons’, ‘Fletch’, ‘Fletch Lives’, ‘Memoirs of An Invisible Man’), Ben Stiller (‘There’s Something About Mary’, ‘Meet The Parents’, ‘The Royal Tenenbaums’) en Kevin Kline (‘A Fish Called Wanda’, ‘In And Out’) komen opdraven. Kortom: aan komisch talent geen gebrek in ‘Orange County’!

Het heerlijke sfeertje dat de film kenmerkt, is uitstekend doorgetrokken in de vele extra’s op de dvd. We krijgen veel kijkjes in het plaatsje Orange County te zien, aan de hand van rijkelijk geschoten extra meters film. Hierin blijkt vooral Jack Black in topvorm. Tijdens ‘video-opnames’ die hij en zijn broer schieten om de toelatingscommissie alsnog te overtuigen, haalt hij op de achtergrond de raarste steken uit. Zien is geloven.

Al mag het misschien zo klinken: ‘Orange County’ is geen platte komedie geworden, maar weet zich juist te onderscheiden van de dozijnen Amerikaanse poep- en plasgrappen of films die het alleen moeten hebben van andere films afkraken die de laatste jaren op het grote scherm worden gesmeten. Het is een scherpe feel good movie geworden die voor hoofdrolspeler Colin Hanks en regisseur Jake Kasdan een mooie toekomst neerlegt.

Joep Jong

Bioscooprelease: 23 januari 2003