Our Little Sister – Umimachi Diary (2015)

Regie: Hirokazu Koreeda | 128 minuten | drama | Acteurs: Haruka Ayase, Masami Nagasawa, Kaho, Suzu Hirose, Ryô Kase, Ryôhei Suzuki, Takafumi Ikeda, Kentarô Sakaguchi, Ohshirô Maeda, Kirin Kiki, Rirî Furankî, Jun Fubuki, Shin’ichi Tsutsumi, Shinobu Ohtake

Bij het woord ‘stripverfilming’ denk je niet meteen aan een rustiek melodrama over vier samenwonende zussen. Toch is ‘Our Little Sister’ heus een stripverfilming en wel van de populaire manga (Japanse strip) ‘Umimachi Diary’ van Akimi Yoshida. Deze is door regisseur Hirokazu Kore-Eda (‘Like Father, Like Son’) bewerkt tot een prachtig gestileerd, dromerig portret van vier jonge vrouwen in een kustplaatsje in hedendaags Japan.

Wanneer hun vader na vijftien jaar afwezigheid komt te overlijden, besluiten de zussen Sachi (Haruka Ayase), Chika (Kaho) en Yoshimo (Masami Nagasawa) naar diens begrafenis te gaan. Daar ontmoeten ze hun jongere halfzusje Suzu (Suzu Hirose). Oudste zus Sachi voelt zich als mater familias meteen verantwoordelijk voor Suzu en vraagt haar bij de zussen in huis te komen wonen. De verhuizing verloopt vlekkeloos. Al snel maakt Suzu vrienden op school en kan ze daar van start in een voetbalteam.

Wie verwacht dat zich nu een familiedrama zal ontvouwen, bijvoorbeeld over een erfenis, komt bedrogen uit. Zoals de seizoenen feilloos in elkaar overgaan, zo ook wordt de band tussen de vier zussen alleen maar versterkt. ‘Our Little Sister’ is daarmee een wonderlijke film. Als er al sprake is van drama, dan is het hoofdzakelijk geïnternaliseerd.  Elke zus heeft met haar eigen privé-problemen te maken, maar het komt zelden tot een uitbarsting. Vooral gaan de zussen uiteindelijk heel vloeiend met elkaar en met elkaars leven om.

Wat ‘Our Little Sister’ daarbij zo aangenaam maakt, is de manier waarop de levens in beeld gebracht worden. De krappe kamers in het huis worden via een meesterlijke mise-en-scène optimaal benut. Er wordt hoofdzakelijk gebruik gemaakt van vaste camera’s, die nu en dan heel licht meedeinen met de personages. Doordat het beeld zo rustig is, krijg je uitgebreid de tijd om de hele omgeving in je op te nemen. Het geluidswerk helpt daar voortreffelijk bij. Omgevingsgeluiden worden optimaal ingezet om de rustieke sfeer weer te geven.

De vier actrices vormen een formidabel ensemble. Het acteerwerk is soepel en ongedwongen. Net als de sfeervolle soundtrack van Yôko Kanno. Er is geen sprake van een catharsis, of van diepe inzichten. Alles is zoals het is. De seizoenen komen en gaan. Mensen sterven en de natuur bloeit weer op. Maar het is een genot om hier door de blik van Hirokazu Kore-Eda naar te kijken en alles volledig in je op te nemen. Om tot rust te komen en te genieten van het leven.

Wouter de Boer

Bioscooprelease: 17 december 2015
VOD-release: 16 maart 2016