Out of Sight (1998)

Regie: Steven Soderbergh | 123 minuten | actie, drama, thriller, komedie, romantiek, misdaad | Acteurs: George Clooney, Jennifer Lopez, Ving Rhames, Don Cheadle, Dennis Farina, Luis Guzmán, Catherine Keener, Steve Zahn, Samuel L. Jackson, Michael Keaton

‘Out of Sight’ is geregisseerd door Steven Soderbergh, één van de succesvolste regisseurs (‘Traffic’, ‘Ocean’s Eleven’, Erin Brockovich’ en ‘Solaris’), die een fantastisch script in handen heeft dat een verhaal kent dat goed in elkaar steekt en leuke, scherpe dialogen heeft. De hoofdrollen van Jack Foley en Karen Sisco worden op zeer overtuigende wijze gespeeld door George Clooney (‘Ocean’s Eleven’, ‘Solaris’ en ‘Intolerable Cruelty’) en Jennifer Lopez (‘U-Turn’, ‘The Cell’ en ‘Enough’).

Als er één film moet zijn waar de chemie tussen de hoofdrolspelers is te voelen, dan is het in ‘Out of Sight’. Het is een broeierige film door de passie die zij voor elkaar voelen. Jennifer Lopez, die zo nu en dan een uitstapje naar Hollywood maakt, heeft met ‘Out of Sight’ weer een goede keuze gemaakt. Alhoewel scriptschrijver Elmore Leonard een langbenige blondine voor ogen had voor de rol van Karen Sisco, is de rol haar op het lijf geschreven. George Clooney zien we wel vaker, weliswaar met wisselend succes, terug in films van ‘vriend’ regisseur Steven Soderbergh.

Naast de eerdergenoemde hoofdrolspelers is Ving Rhames de perfecte side-kick van George Clooney, waardoor deze nog meer kan schitteren, maar ook collega-acteurs weet te imponeren. Ving Rhames speelt Buddy Bragg, die Jack Foley helpt bij zijn ontsnapping, maar ook bij het plannen van de diamantroof.  De film laat het midden tussen de vele genres, waardoor het prettig kijken is. De tijd vliegt voorbij en voordat je het weet is de film afgelopen.

Misschien verwacht je een ‘standaard’ film gezien het verhaal en de acteurs, maar niets is minder waar. Er zitten voldoende plotwisselingen, die zorgen dat het niet een eentonig verhaal wordt. Eigenlijk moet je de film meerdere malen zien omdat je telkens weer andere dingen opvallen. Een absolute aanrader!

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 8 oktober 1998