Out of Sight – Reach Me (2014)

Regie: John Herzfeld | 89 minuten | drama | Acteurs: Lauren Cohan, Kyra Sedgwick, Thomas Jane, Kevin Connolly, Tom Sizemore, Nelly, Omari Hardwick, David O’Hara, Kelsey Grammer, Terry Crews, Cary Elwes, Tom Berenger, Sylvester Stallone, Danny Aiello, Danny Trejo, Rebekah Chaney, Ryan Kwanten, Jillian Barberie, Jarrod Bunch, Christoph M. Ohrt, Lou Mulford, Chuck Zito, Frank Stallone, John Herzfeld

Een cast met grote namen maakt nog geen goede film. Daar is ‘Out of Sight’ van regisseur John Herzfeld – bekend van onder meer ’15 Minutes’ (2001) met Robert De Niro en Edward Burns – maar weer eens een mooi voorbeeld van. Herzfeld wist onder anderen Sylvester Stallone, Tom Berenger, Kyra Sedgwick, Kelsey Grammer, Thomas Jane, Kevin Connolly, Danny Trejo en Danny Aiello te strikken voor dit opmerkelijke drama over de invloed van een zelfhulpboek op mensen aan de onderkant van de samenleving van Californië. Schrijver van het boek, dat de film zijn oorspronkelijke titel ‘Reach Me’ gaf, is de door een nauwelijks herkenbare Berenger gespeelde Teddy, die geheel volgens het cliché een typische zonderlinge kluizenaar is.

Zoals dat gaat met zelfhulpboeken raken heel wat mensen erdoor geïnspireerd en gefascineerd, in dit geval met name mensen die op een doodlopend spoor lijken te zitten. Zo is er de pyromaan die net uit de gevangenis gekomen is (Kyra Sedgwick), de politieagent die net iets te graag zijn pistool gebruikt (Thomas Jane), de priester die maar wat graag een borrel lust (Danny Aiello), een rapper die meent dankzij het boek het juiste pad te hebben gevonden (Nelly), een door Sylvester Stallone gespeelde publicist van een roddelwebsite en allerlei duistere onderwereldfiguren (onder anderen gespeeld door Tom Sizemore, Danny Trejo en Kelsey Grammer). De door Kevin Connolly gespeelde ambitieuze journalist die de oplichter Teddy – want dat is hij natuurlijk – probeert te ontmaskeren, blijkt ook niet geheel onwelwillend tegenover diens methodes te staan.

Films met een mozaïekstructuur, waarin talloze verhaallijnen met elkaar verbonden worden door een centraal thema; we kennen het genre maar al te goed. Ook ‘Out of Sight’ past in dit plaatje, maar het is wel een bijzonder vreemde eend in de bijt. Herzfeld, die tevens het scenario schreef, wil met zijn film op satirische wijze het licht schijnen op de boodschap die zelfhulpboeken en – goeroes de wereld insturen. De film maakt echter een nogal onevenwichtige indruk en lijkt vooral te leunen op de ‘star power’ van zijn cast. De onevenwichtigheid uit zich al meteen in de noemer waaronder je de film dient te scharen. ‘Out of Sight’ houdt namelijk het midden tussen drama, zwarte komedie en actiethriller (dat laatste met name vanwege de dosis seks en geweld die we om de oren krijgen). Van alles dus een beetje, vlees noch vis.

De kunst is om een mozaïekfilm dusdanig te construeren dat alle verhaallijnen goed uit de verf komen en dat aan alle personages evenveel aandacht wordt geschonken. Hier gaat het in ‘Out of Sight’ eveneens mis. Daar komt nog eens bij dat vrijwel geen enkel karakter onze sympathie weet te winnen, wat in feite dodelijk is voor een film. Is ‘Out of Sight’ dan op geen enkele wijze de moeite van het kijken waard? Nou vooruit, als je Sly Stallone eens totaal ‘against character’ in actie wil zien, met bril, baardje en kekke hoed, dan is dit je kans! Maar verder is dit een rommelig allegaartje dat stuurloos voortploetert. Een film die nog maar weer eens pijnlijk duidelijk maakt dat het verdomd lastig is voor een acteur om het juiste script uit te zoeken.

DVD- en blu-ray-release: 23 januari 2015