Out of Time (2003)

Regie: Carl Franklin | 114 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Denzel Washington, Eva Mendes, Sanaa Lathan, Dean Cain, John Billingsley, Robert Baker, Alex Carter, Terry Loughlin, James Murtaugh, Nora Dunn

Denzel Washington speelt de hoofdrol in de thriller ‘Out Of Time’. Dit is op zich al reden genoeg om deze film een kans te gunnen. Onder andere in ‘The Pelican Brief’, ‘Fallen’, ‘Crimson Tide’ en ‘The Siege’ heeft Denzel Washington al bewezen een geboren thrilleracteur te zijn door de spanning met één gezichtsuitdrukking te creëren. Ook in deze film maakt hij zijn uitstekende reputatie geheel waar.

Het verhaal komt redelijk langzaam op gang. Politieagent Matt Lee Whitlock (Denzel Washington) blijkt al direct niet in het standaard heldenplaatje te passen die in zoveel films wordt toegepast. De onder werktijd alcohol drinkende agent staat op het punt te scheiden en heeft een affaire met zijn getrouwde schoolvlam Anne (Sanaa Lathan). Het natuurlijke charisma van Denzel Washington past niet helemaal bij dit beeld en zorgt er voor dat je toch gemixte gevoelens krijgt voor deze persoon. De sympathie groeit wel naar mate de film vordert, wat ook noodzakelijk is om de spanning te behouden.

De echte spanning laat even op zich wachten, maar is het wachten waard. Na vijfenveertig minuten komt de eerste twist en verandert het goede, maar voor een thriller toch wat rustige verhaal, in een echte hartklopper. Whitlock komt in een lastige situatie terecht als zijn geheime liefde en haar man dood worden aangetroffen in hun huis. Erger wordt het als zijn toekomstige ex-vrouw het onderzoek gaat leiden. Met een flinke stapel belastend bewijs, en dan bedoel ik eigenlijk enorme stapel, is het aan de agent om de rest van het team net een stap voor te blijven in hun zoektocht naar de dader. Het is misschien niet het meest originele verhaal ooit bedacht maar het is intelligent genoeg geschreven om er voor te zorgen dat je van het laatste uur geen seconde wil missen.

Na een aantal spanningsbogen komt een veelbelovende climax in zicht. Als je dan tegen het einde van het verhaal ook richting het einde van je stoel bent geschoven blijkt het verhaal net even te leuk bedacht te zijn om geloofwaardig te blijven. Het yeah..right-moment zorgt voor een leuk einde maar is toch teleurstellend na een overtuigende en pakkende film.

Ondanks een schoonheidsfoutje hier en daar is ‘Out Of Time’ een erg goede thriller en dankzij Denzel Washington een aanrader om te kijken.

Alex van Wankum

Bioscooprelease: 20 mei 2004